De är sämst när myndigheten listar anmälda e-handlare

"En stor mängd anmälningar mot sig".

Nyhetsbyrån TT har kontaktat Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och bett dem plocka fram statistik över anmälda marknadsplatser. Tilltaget kommer efter att konsumentorganisationer börjat rikta kritik mot aktörer som Temu för att inte följa alla lagar och regler inom EU.

Temu är dock inte det svarta fåret i ARN:s statistik, utan det är snabbmode-aktören Shein.

Annons

Shein ska enligt ARN ha fått 294 anmälningar mot sig medan Temu endast har fått 32. Temu är dock förstås en nyare sajt. Perioden som ARN tittat på är de senaste fyra åren.

Även etablerade shoppingsajter, som Amazon, har en stor mängd anmälningar mot sig de senaste åren. I Amazons fall rör det sig om 134. Även sko- och klädjätten Zalando har ett stort antal anmälningar mot sig, 201 stycken sedan 2020, skriver TT.

Det lutar alltså också åt att mode-segmentet verkar dra till sig lite extra klagomål från konsumenter. Zalando och Shein har även varit aktiva ganska länge på den svenska marknaden.

Som jämförelse så bad TT även om siffror för inhemska kedjor som H&M och Clas Ohlson, och dessa hade fått 23 respektive 25 anmälningar sedan 2020.

Annons