ANNONS

De är Sveriges bästa e-handlare - "välförtjänt guld"

Tätt i toppen bland jättarna.

ANNONS

Vilka är Sveriges bästa e-handlare? Svaret på den frågan beror kanske på hur och vad man mäter. Mjukvaruleverantören Triggerbee och digital performance-byrån Dper har i alla fall utsett en vinnare genom att bedöma hur bra Sveriges 120 största e-handlare är på personalisering och konverteringsoptimering. Bolagen har därefter poängsatts i hur väl de uppfyller de olika kriterierna.

På tredje plats hittar vi Mathem med 96 av 141 möjliga poäng.

Analysen visar att Mathem erbjuder en shoppingupplevelse som liknar den i fysiska livsmedelsbutiker vilket är en styrka. Likaså att kunderna får receptförslag baserade på de varor som plockats ihop i varukorgen, lyder motiveringen.

De snuvas på andraplatsen med bara en ynka poäng av Komplett.

Enligt analysen ger Komplett en väloptimerad upplevelse där varje steg är genomtänkt – från första besök till slutfört köp. Den starka kopplingen mellan webbsida och e-post sticker också ut på den positiva sidan, förklarar man.

"En utmaning"

Vinnaren återfinns dock i modebranschen och är inga mindre än H&M, som landar på 101 poäng.

H&M har tagit ett välförtjänt guld i Personaliseringsindex 2020. Att det fortfarande är en bit kvar till maxpoängen visar trots allt att det finns en del förbättringspotential. Kunderna vill känna sig utvalda, även i webbutiken. Där har H&M en utmaning framöver, säger Jacob Sjönander medgrundare av Triggererbee, i ett pressmeddelande.

Faktum är att topp 10-listan domineras av mode- och hemelektronikbranschen. Utöver tidigare nämnda medaljörer återfinns där även aktörer som Elgiganten, Boozt och Ideal of Sweden.

Vår undersökning visar att företag som vet hur de ska använda kunduppgifter i sin marknadsföring också är de som hamnar i toppen av listan. Ju mer genomtänkt annonseringen är, desto mer sannolikt är det också att kunderna uppskattar den. Det är tydligt att mätning och datadriven marknads- och kundbearbetning har effekt, säger Tommy Perlhamre, digital analytiker och medgrundare av Dper.

Personaliseringsindex 2020:

1. H&M, 101 poäng
2. Komplett, 97
3. Mathem, 96
4. Dustin, 94
4. Nelly, 94
6. Elgiganten, 92
7. Ideal of Sweden, 91
7. Misterspex, 91
9. Jollyroom, 90
10. Boozt, 89

Nils Lund
nils@ehandel.se