ANNONS

De är vinnarna i årets Influens awards – alla kategorier

ANNONS

Prisfest när Influencer marketing summit avslutades för 2023. 

Gårdagens stora branschevent för influencer marketing avslutades med prisutdelning. Till Influens awards fanns totalt 25 nominerade fördelat på fem kategorier. Över 14 000 röster hade kommit in.

Årets branschförebild

Först ut var "Årets branschförebild" och där de nominerade var "Ullabritta", Linda Hörnfeldt, Isa Östling, Lina Skandevall och Zeina Mourtada. Genom "Årets branschförebild" har Influencer marketing summit velat lyfta profiler som i sin roll som influencer bidragit med gott exempel vad gäller lagar och regler, samt drivit frågor i sina kanaler som hjälpt andra.

Den som slutligen stod som vinnare och kallades upp på scen för att ta emot sitt pris var Zeina Mourtada, även känd som "Zeinaskitchen" på Instagram. När matinfluencern fick mikrofonen hade hon svårt att hitta orden men på Instagram lade hon senare ut ett inlägg där hon tackade alla sina följare.

Tackar så ödmjukt från djupet av mitt hjärta. Utan alla ni fantastiska människor som följer mig här hade det aldrig varit möjligt. Tack, skrev hon i inlägget.

Årets kommersiella podcast

Vinnarna av "Årets kommersiella podcast" blev podcastduon Linn Ek och Jenny Borg och deras podcast Spöktimmen. Bland de nominerade fanns även podcasts som Flashback forever och Ångestpodden. Spöktimmen har sedan starten 2016 lockat till sig över 11 000 prenumeranter på Patreon och podcasten har över 70 miljoner lyssningar.

Podcasten har också blivit en ekonomisk succé för duon som sedan år 2020 ökat omsättningen från 4 miljoner kronor till 14 miljoner kronor, enligt årsredovisningen för 2022.

Årets hållbara initiativ

Priset för "Årets hållbara initiativ" tillägnas ett varumärke eller en influencer som med sitt arbete bidrar till ett mer miljövänligt arbetssätt eller som på något sätt främjar den psykiska hälsan i branschen. Som vinnare detta år stod Henrik Wahlström och hans initiativ "Upp och ner". Profilen har bland annat öppet pratat om livet som bipolär och deltagit i debatter gällande den psykiatriska vården i Sverige.
Det går åt rätt håll. Men vi har långt kvar fortfarande, vi har fortfarande väldigt mycket tystnadskultur och skam kring sådana här saker, psykiska sjukdomar och så. Men alla ni här kan hjälpa till att få bort den där skammen, genom hur vi möter människor som har det tufft och möter dem med respekt och acceptans och lyssnar ordentligt. Tack så mycket, sade Henrik Wahlström efter att ha tagit emot priset.

Årets content

Priset tilldelas ett varumärke eller en influencer som "skapat ett banbrytande visuellt innehåll och tagit branschen med storm". Bland de nominerade i fanns bland andra H&Ms kampanj med Maya Parnevik och Fantas samarbete med Elecktra, Fontana och Admira Thunderpussy, men det var den stigande influencerstjärnan Irma Lehtosalo som tillsammans med Firstvets kammade hem vinsten.
Irma Lethosalo, som vunnit flera av svenskarnas hjärtan med sin "bävling", kunde tyvärr inte själv närvara för att ta emot priset.

Årets byrå

Sist ut att hyllas under eventet var de byråer som blivit nominerade i kategorin "Årets byrå". Flera tunga namn tävlade om förstaplatsen och när vinnaren presenterades var det Influencer marketing-byrån Nine Agency som fick äntra scenen och hålla sitt tacktal.

Vi är så glada och inte minst stolta över att få denna titel. Under åren har vi arbetat med så många fantastiska varumärken och influencers och vi är tacksamma för alla er som gjort detta möjligt, skrev den göteborgsbaserade byrån om vinsten, i ett inlägg på Linkedin.

Sofie Magnusson
sofie@influens.se