ANNONS

De byter bransch och släpper e-handel: "Behövde en ny medaljjakt"

Oskar Elofsson och Mikael Lindnord
"Något av det tuffaste jag har gjort".

För två svenska idrottsprofiler handlar prestation numera om exfoliering och återfuktning. Puckelpiststjärnan Oskar Elofsson och multisportaren Mikael Lindnord, känd genom Hollywoodfilmen "Arthur the King", lägger nu sportutrustningen på hyllan för att lansera ett eget skönhetsmärke via egen e-handel.

ANNONS

Efter en karriär som tog honom till OS i Peking 2022 tvingades puckelpiståkaren Oskar Elofsson att avsluta sin elitsatsning vid 23 års ålder på grund av hjärnskakningar. Pucklarna i backen byts nu mot en förhoppningsvis slätare väg in i skönhetsindustrin.

Att lämna sporten jag älskar var något av det tuffaste jag har gjort i mitt liv. Det enda jag visste i sorgen var att jag behövde nya utmaningar och en ny kontext att kanalisera samma driv och målmedvetenhet. Jag behövde en ny medaljjakt, säger Oskar Elofsson.

Den nya möjligheten uppenbarade sig när telefonen ringde. I andra änden fanns Mikael Lindnord, en man som är mer van vid att navigera djungelterräng än badrumshyllor.

Mikael Lindnord blev nämligen världsberömd när han adopterade gatuhunden Arthur under ett VM, en historia så stark att den nyligen blev Hollywoodfilm med Mark Wahlberg.

Arthurs lojalitet och ihärdighet förändrade inte bara mitt sätt att se på sporten, utan även livet i stort – vilket har definierat varje steg jag tagit sedan dess, säger Mikael Lindnord.

Ur detta oväntade möte mellan två vinnarskallar växte en affärsidé fram. Resultatet är Mentalité d’Or, ett varumärke som ska spegla timmarna av slit bakom de polerade framgångarna, men nu med produkter som faktiskt polerar på riktigt.

Vi vill bygga ett varumärke som påminner människor om att det är resan bakom framgången som betyder mest. Vi riktar oss till de som vill mer – oavsett om arenan är sport, arbete eller livet i stort, säger Mikael Lindnord.

Varumärket landar i facket hår- och kroppsvård för män och lanseras den 24 september med tre svensktillverkade produkter. Försäljningen sker till en början uteslutande via den egna e-handeln, där duon siktar på en ny typ av pallplats.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se