De dissade Black Friday-rabatter – slog försäljningsrekord

100 000 upp i november.

Omfattande kampanjer med massiva rabatter, inga rabatter men fokus på att ge pengar till välgörenhet eller kanske aktivt avståndstagande och en stängd butik? Strategierna är många gällande Black Friday och Black Week.

Alla sätt har förmodligen sina utmaningar, men att välja bort rabatter behöver inte vara negativt för försäljningen. Det visar ett exempel från e-handelsföretaget Nybryggt.nu, som drivs av serieentreprenören Karsten Deppert. I ett inlägg på Facebook vittnar han om en stark försäljning trots att Nybryggt.nu inte erbjöd någon särskild Black Friday-rabatt.

Annons

Nybryggt slog rekord. Vi kom inte upp i det antal order under fredagen som jag hade hoppats, men november landar på 450 000. Det är 100 000 mer än i oktober som var på 350 000, och en ökning med 180 procent mot förra årets november! skriver han.

Fick chokladboll

Den som handlade hos Nybryggt i fredags fick en chokladboll med sin beställning samtidigt som företaget klimatkompenserade för alla beställningar. Men företaget erbjöd inga extra rabatter än dem man redan hade.

Dock samlade jag alla rabatter på ett och samma ställe, vilket var nytt.

Till Ehandel säger Karsten Deppert att han är övertygad om att samma utveckling har setts hos många andra e-handlare, och det verkar ligga någonting i det. Inlägget ovan har postats i en lokal grupp för e-handelsföretag, där flera andra delar med sig av liknande erfarenheter. Det vill säga stark försäljning utan specifika Black Friday-rabatter.

En e-handlare ökade försäljningen med 76 procent i november, jämfört med oktober.

Inget BF-erbjudande eller BF-kampanjande, ändå ökade vi kraftigt. Folk vill handla, konstaterar han.

LÄS ÄVEN: Brukar hålla stängt hela Black Friday - tänker om i år

Annons
Annons