De dissar Black Friday och satsar på Orange Friday

"Vill ta tillfället i akt att uttrycka något som vi anser är viktigare".

För en del handlare är Black Friday-perioden den viktigaste på året och en tid då man kan erbjuda sina kunder de bästa priserna. Många argumenterar även för att dagens konsumenter ändå planerar sin julshopping till Black Friday, och att det är bättre, ur miljösynpunkt, att kunder beställer färre större order än många små.

Samtidigt menar Black Fridays motståndare att säljfesten endast bidrar till spontan konsumtion. För att gå emot köphetsen stänger vissa ner sina online- och fysiska butiker under högtiden och andra dubblar priserna på sina produkter. Det finns även dem som inte gör något alls i kampanjväg, för att demonstrera att man inte vill vara en del av den populära shoppingfesten.

Annons

E-handelsföretaget By Banoo, som säljer damväskor, är en av dem som inte stöttar Black Friday-konceptet. Bolaget lanserades tidigare i år av systrarna Persheng och Perdica Babaheidari, som meddelar att By Banoo krokar arm med organisationen UN Women Sverige och lanserar "Orange Friday".

Vi har bestämt oss för att inte vara med i Black Friday – utan istället lansera Orange Friday tillsammans med UN Women Sverige. Vi tror på kvinnor och på hållbarhet, och istället för att uppmuntra våra kunder till att köpa våra produkter till ett lägre pris, vill vi ta tillfället i akt att uttrycka något som vi anser är viktigare, skriver man i ett pressmeddelande.

UN Women kämpar för att uppmärksamma våld mot kvinnor. Och under Orange Friday kommer By Banoo att både höja sina priser och donera prishöjningen till organisationen.

Vi vill göra något positivt av Black Friday. Vi har tydliga principer kring hållbarhet så det känns inte försvarbart att sänka våra priser i syfte att locka kunder till att köpa våra produkter. Vi vill att våra kunder ska köpa våra produkter för att de älskar dem, säger vd:n Persheng Babaheidari till Breakit.

Det är dock ingen slump att man väljer UN Women Sverige som partner under Orange Friday. Varumärket By Banoo jobbar nämligen med organisationen till vardags och donerar alltid 100 kronor för varje såld väska till UN Women Sverige arbete.

När vi startade bolaget så hade vi en dialog med UN Women Sverige för att vi ville ha med dem redan från början. Vi är också emot köphetsen och hur det påverkar klimatet. Då började vi ifrågasätta varför vi ens skulle ha Black Friday, vi sitter inte heller på enorma lager. Snarare är problemet att lagret tar slut, säger Persheng Babaheidari.

Annons