Search
Close this search box.
ANNONS

De fick över 100 000 kronor i kortjättens entreprenörstävling

Grundarna av By Banoo, Persheng Babaheidari och Perdica Babaheidari
Foto: By Banoo
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

"Fantastisk respons".

ANNONS

Betalbolaget Visas tävling She’s Next 2022, som drog igång under hösten, är nu avklarad. Tävlingen ämnar att lyfta kvinnligt företagande och tre vinnare fick ta hem 110 000 kronor vardera (€10 000).

Vi är otroliga glada över den fantastiska respons som initiativet fått. She’s Next är en viktig del i Visas arbete som syftar till att hjälpa fler företagare att accelerera sin tillväxtresa, säger Elena Fadeeva, marknadschef för Visa i Norden.

Kraven för att vara med är att bolaget ska vara registrerat i Sverige, ha varit verksamt i minst ett år, ha en fysisk eller digital närvaro samt ha kvinnligt ägande som uppgår till minst 51 procent.

Och det digitala verkar ha haft framgång då det är två e-handlare bland vinnarna. Nämligen ByBanoo.com och LittleCirkus.com.

By Banoo grundades och lanserades 2021 av två svenska systrar med persiska rötter, Persheng och Perdica. Idag tillverkar de funktionella och snygga jobbväskor för kvinnor med en vision om att ge kvinnor tillgång till en ny generation jobbaccessoarer till ett rimligt pris, skriver Visa om vinnaren.

Little Cirkus ska vara ett svenskt hudvårdsmärke som erbjuder produkter för barn och baby.

Företaget är grundat av Anna Aro Ring, och det var efter att Anna själv blivit mamma som hon insåg att majoriteten av produkterna på marknaden som marknadsfördes mot barn ofta innehöll kemikalier och syntetiska tillsatser. Det var då idén föddes om att skapa en hud- och hårvårdsserie helt fria från tveksamma tillsatser, baserad på ekologiska och 100 procent veganska ingredienser, producerad i Sverige, skriver Visa.

Utöver e-handlarna ovan så tog även Mermaid Simskola hem 110 000 kronor. Totalt har Visa delat ut 2,87 miljoner dollar till bolag ägda av kvinnor genom det globala initiativet She’s Next.

Styrkan i vårt globala betalnätverk, kombinerat med lokal kunskap, ger oss möjlighet att bidra med viktiga verktyg och resurser för att fler kvinnliga entreprenörer ska ges möjlighet att ta nästa steg och växa sitt bolag, säger Elena Fadeeva.

Dela artikeln: