"Väldigt ologiskt att inte använda vår plattform".
I oktober blev det officiellt att världsartisten Zara Larsson var en av dem som hade investerat i den nystartade influencer marketing-plattformen Influeri. Nu har startupen avslutat sin andra finansieringsrunda, som resulterade i 2,5 miljoner färska kronor. Pengarna kommer från ett investmentbolag som vill vara anonymt. Det skriver Breakit.
Influeri grundades av studenterna Nicholas Sjögren och Robin Naderi under 2022, och affärsidén går ut på att man matchar kampanjer med influencers helautomatiskt. I samband med investeringen värderas bolaget till 72 miljoner kronor.
Grundaren Nicholas Sjögren menar att plattformen växer med i genomsnitt 22 procent varje månad.
Vi ser ut att spränga miljonvallen i omsättning redan i juli i år, säger han.
Nicholas avslöjar även att "ett flertal internationella spelare i marknadsföringsbranschen har börjat undersöka ett uppköp av Influeri".
Jag blir självklart smickrad av att andra också ser värdet av det vi har skapat. Men prislappen är hög.
I en ny intervju med Resumé får Nicholas frågan om vad det är som pekar på att Influeri kan ta en dominerande position i branschen:
Det som gör att vi kommer att ta över den här branschen är för att vi har skurit bort alla delar som marknadsförare inte vill jobba med. Med det sagt så är det väldigt ologiskt att inte använda vår plattform i och med att man då går miste om att skära bort de här administrativa uppgifterna som att exempelvis förhandla med profiler, hitta profiler, påminna profiler över e-mail om kampanjaktiviteter, hantera betalningar och samla in resultat. Det här är uppgifter som inte skapar något värde i processen, säger han.
Vad jag menar då med att vi kommer att ta över är att vi har byggt ett verktyg som tidigare inte har funnits och de här problemen har marknadsförare fått leva med länge. Vi är de första som kan erbjuda ett verktyg som gör den här processen mer lätthanterlig på riktigt. Naturligtvis kommer det betyda att vi tar över marknadsandelar. Ta över är starka ord och vi förväntar oss inte att ta över 100 procent av marknaden men vi kommer ta över väldigt stora delar av marknaden och de transaktioner som görs med mindre profiler i influencer marketing.
Under bolagets första verksamhetsår ser man att Influeri kommer att omsätta mellan 15 och 20 miljoner.
Vi ser inga tecken på ett tillväxttakten kommer att trappas av, säger Nicholas Sjögren.