De har bäddat för succé – madrassduon omsatte 7 miljarder

"Vi är stolta".

E-handlaren Emma - The Sleep Company, som grundades i Frankfurt 2015, stoltserar med en tillväxt på 59 procent under 2021. Omsättningen landade på 643 miljoner euro, drygt 6,9 miljarder kronor, för bolaget som säljer madrasser i mer än 30 länder, inklusive Sverige, via sin webbutik. Vad resultatet stannade vid framgår dock inte.

Vi är stolta över att ha avslutat ytterligare ett år med en tvåsiffrig tillväxt som överträffar våra internationella konkurrenter. Att bli ett världsledande varumärke för D2C inom sömnkategorin innebär mer än bara höga intäkter: Vi har förbättrat människors sömn och liv runt om i världen och kommer att fortsätta att göra det. Vi strävar efter att göra god sömn tillgänglig för alla, säger Dr Dennis Schmoltzi, medgrundare och vd för Emma – The Sleep Company, i ett pressmeddelande.

Annons

Bolagets snabba tillväxt har också inneburit en rad nyckelrekryteringar i teamet, som nu uppgår till över 850 medarbetare. De lanserade även ett produktsortiment för detaljhandeln och lanserade ett partnerskap med Jysk.

Satsar hårt på forskning

Under 2022 siktar bolaget mot nya höjder med sin första flaggskeppsbutik i Shanghai, som öppnades i januari. Dessutom har man öppnat kontor i Mexico City, från vilket man ska driva expansion i Latinamerika och USA.

God sömn är grundläggande för vår hälsa och vi tror att vetenskap och innovativa sömnprodukter kan bidra mycket mer till att förbättra sömnkvaliteten. Vår ambition är att få människor att inse deras fulla potential och hjälpa dem att bli den bästa versionen av sig själva. Förutom vår kundcentrerade affärsstrategi kommer vi att fortsätta att främja våra forsknings- och utvecklingskompetenser internt, säger Manuel Mueller, medgrundare och vd.

Annons