De hittade unik nisch – siktar mot 100 miljoner: ”En sexig produkt”

Kundens förfrågan blev guld värd.

Whiteboardstore fick en drömstart när de lanserade sin e-handel mitt i pandemin under julen. Vad de säljer hör ni på namnet, whiteboards alltså, en något otippad produkt att få en egen webbutik. Men så blev det alltså och allt började med en förfrågan från en trogen kund.

Idén kom av att en stor kund, som brukar beställa hundratals tavlor varje gång, frågade "måste jag verkligen ringa varje gång, kan ni inte ha en hemsida där jag kan klicka hem det bara?", berättar Christian Otterberg, medgrundare och vd på Whiteboardstore, för Ehandel.

Annons

Efter gedigen research upptäckte Christian och Martin Marten att här fanns det en lucka på marknaden de minsann kunde fylla. Även om det digitala arbetet slagit igenom på bred front.

Jag skulle nästan säga att det blivit ett växande behov av whiteboards. Jag och Martin driver även Meetech, som säljer videokonferenser och digitala verktyg, och där ser vi hur viktig mixen mellan det digitala och det analoga är. Människor har olika sätt att lära sig nya saker. Dels är det samtalet, dels att själv göra och dels att se. Får man ihop den mixen så får mötet eller seminariet en mycket större betydelse.

När man tittade runt på marknaden upptäckte man också snart att det inte fanns någon som riktigt specialiserat sig på enbart whiteboards.

När vi sonderade bland våra tänkta konkurrenter så såg vi att allt låg huller om buller och man följde varken storleks- eller färgordning. Så vi sa att vi måste kunna göra det på ett bättre sätt. Och det är inte så konstigt egentligen. De flesta vill gå till köttaffären och köpa sitt fina kött. Man vill prata med experter. Och det häftigaste har varit att vi haft så många privatkunder under pandemin.

"Sitter ofta i köket"

Whiteboardmarknaden är dessutom större än vad man kan tänka sig i Norden, i miljardklassen rentav. Och det är alltså inte bara företag som vill ha en eller fler av den varan. Den blir även ett vanligare inslag i våra hem.

Det har blivit en snygg och sexig produkt. Det är inte längre bara en vit tavla med aluminiumram.

Whiteboardstore har verkligen gått all-in och nischat sig hårt på den här produkten. Man har flera olika modeller i olika färger och former. Och faktum är att man lyckats få in whiteboarden som en heminredningsdetalj.

Definitivt är det så. Vi har skickat ut frågan till de som köper av oss att dels recensera köpet, men även berätta vad de använder sin whiteboard till. Och de sitter ofta i köket eller i hallen, vilket är jätteroligt. Dessutom har det inbringat stora projekt där skolor, sjukhus, veterinärkliniker och olika företag köper både whiteboardtavlorna och montaget via oss. Så vi når alla olika typer av marknader och individer.

Annons

Rejäla snittorder

Efter den pigga starten, där man taktar på ett par hundra tusen i månaden, siktar man nu högt. Mot 100 miljoner kronor om tre år närmare bestämt. Christian menar att det är en drömsiffra, men ser också alla möjligheter att nå den.

Vi tävlingsmänniskor hela bunten på Whiteboardstore, vi har alla varit elitidrottare i någon mån. När vi ser vad marknaden omsätter i produkterna, så vill vi förstås in och knipa en rejäl andel. Och vi ser hur stor potentialen är. Det är inte bara en privatperson som köper en tavla och en penna, utan vi har förfrågningar på hundratals tavlor i en bransch som är i tillväxtfas. Våra snittorder ligger på 15 000 kronor.

Hur ska ni nå den där drömsiffran?

Dels jobbar vi stenhårt i sociala medier och med digitala annonser. Vi har även lite andra moderna tillvägagångssätt för att nå ut på marknaden. Vi har API-robotar som kontaktar kunder vi är intresserade av, så vi jobbar på ett sätt som inte alla gör. Och med den sidan vi har byggt så har vi gjort det extremt enkelt att handla en whiteboardtavla.

Trots att ambitionsnivån är hög och tillväxtssuget är starkt, så ska resan helst också vara lönsam, berättar Christian. Man har i dag tre personer som jobbar heltid med marknadsföringen, men i övrigt jobbar samtliga inblandade simultant med andra bolag.

Vi ska inte göra några vansinnesfärder, utan bara rekrytera folk när vi måste göra det. Vi har som målsättning att alltid ha svarta siffror och jag tror att vi kommer att kunna hålla det. Det blir inte alltför stora omkostnader med lagerhantering, restprodukter eller trasiga produkter.

Kan slå 10 miljoner

Samtliga produkter skickas direkt från tillverkarna och Christian poängterar att man har "jättestarka samarbeten" med sina leverantörer, vilket är en av förutsättningarna för bolagets framgångar så här långt.

Men det kommer inte en dag där du helhjärtat måste ägna er endast åt Whiteboardstore?

Än så länge har det fungerat väldigt bra och jag tror att det kommer att gå att kombinera ganska så långt. Vi har extremt bra program och mjukvaror i botten, så jag behöver egentligen bara attestera det som kommer in.

Och med ännu fler produkter på väg in, till exempel särskilda whiteboardbord och whiteboards på rulle, ser man att man kommer att kunna nå ännu fler aktörer. Faktum är att whiteboardborden till och med ritas in av arkitekter i bostadshus.

Vad kommer ni att landa på i omsättning under första året?

Vi har räknat någonstans på 10 till 12 miljoner, men det är svårt att veta exakt för mycket kan hända längs vägen. Redan första dagen när vi släppte e-handeln fri på julafton så kom det in flera order - något vi inte direkt hade räknat med. Så någonstans är vi både ödmjuka men har också målet högt ställt, säger Christian Otterberg.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!