Tillsammans med medgrundare från bland annat Tesla och H&M har Siri Vikman, som själv har en bakgrund på H&M:s innovationsavdelning, tagit fram ett "operativsystem" för modebranschen.
Kärnan i bolaget är systemet Produce, som möjliggör en integration i värdekedjan. Produktionen startar först när slutkunden klickar på köp i nätbutiken. Detta ska ta bort behovet av dyra lager och risken för överproduktion.
Genom generativ AI automatiseras dessutom skapandet av produktbilder och marknadsföringsmaterial.
Det här kapar tid och kostnader dramatiskt i produktutvecklingsfasen, säger Siri Vikman till sajten.
Gryning driver en egen e-handel, Gryningstudios.com, för att bevisa tekniken. I sin e-handel säljer företaget klänningar och toppar för kvinnor, i prisklassen från 2 700 till 8 000 kronor. Men den stora affären ligger i att licensiera ut plattformen till andra modeföretag.
Målet är att erbjuda en helhetslösning där varumärken kan växa utan att äga egna fabriker. Efter att ha finansierat uppstarten med egna medel söker bolaget nu externt kapital.
Nu när plattformen är bevisad genom vårt eget varumärke är vi redo att ta in tillväxtkapital, och har påbörjat dialoger med investerare, för att skala vår B2B-försäljning, säger Siri Vikman.