ANNONS

De kräver hårdare tag mot influencers - "falsk vänskap med barn"

Jakob Forssmed (Foto: Regeringskansliet)
Nytt regeringsuppdrag.

Regeringen har gett Konsumentverket i uppdrag att förstärka sitt arbete mot vilseledande marknadsföring från influencers. Med ett särskilt fokus på att skydda barn och unga ska myndigheten nu se över sina tillsyns- och informationsinsatser.

Konsumentverket får nu i uppgift att både redovisa sitt nuvarande arbete och att intensifiera tillsynen av den marknadsföring som influencers bedriver.

ANNONS

Bakgrunden är att marknadsföring via influencers har visat sig vara en mycket effektiv metod för att nå konsumenter, men den medför också problem. Särskilt barn och unga kan ha svårt att urskilja reklambudskap, och Konsumentverket har mottagit många anmälningar som rör just brister i reklamidentifiering.

De här influerarna nyttjar ju en slags falsk vänskap med barn och unga för att kränga produkter, där det ibland inte är tydligt vad som är marknadsföring och inte, säger socialminister Jakob Forssmed (KD) till TT.

I uppdraget, som ska slutredovisas senast den 31 januari 2026, ingår flera punkter:

  • Granska och redovisa hur myndighetens nuvarande tillsyn och informationsinsatser till branschen ser ut.
  • Förstärka insatserna riktade till barn och unga för att öka deras kunskap om och förmåga att förhålla sig kritiskt till marknadsföring i sociala medier.
  • Bedöma behovet av ytterligare stöd och vägledning till influencers och de företag som anlitar dem. Vid behov ska nytt informationsmaterial tas fram i samråd med branschen.
  • Analysera regelverket och bedöma om det finns brister i det nuvarande konsumentskyddet och redovisa eventuella behov av regelförändringar.

Arbetet ska utgå från de brister som Konsumentverket redan har identifierat genom anmälningar och tidigare tillsynsärenden. Myndigheten ska även samråda med en lång rad andra aktörer, däribland Reklamombudsmannen, Sveriges Annonsörer, Barnombudsmannen och Mediemyndigheten.

Regeringen betonar att även om det inte ingår i uppdraget att lämna färdiga författningsförslag, ska eventuella förslag som presenteras vara kostnadseffektiva och eftersträva samhällsekonomisk effektivitet.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se