De krossade 5 miljoner – nu går resan vidare till nästa land

"Satsar på att tredubbla vår omsättning i år".

Det var när köpet av en ny väska visade sig bli för krångligt som Mattias Strömberg och Petter Werner bestämde sig för att bli e-handlare. Förra året lanserade de nätbutiken Resväskor.se och ambitionen var högt ställd redan från start. 

LÄS ÄVEN: Deras väskor ska ta dem ut på resan mot 100 miljoner

Annons
Annons

Nu kan vi avslöja att Resväskor.se under sitt första verksamhetsår kom upp i en omsättning på 5,3 miljoner kronor, och dessutom levererade en vinst på strax över 100 000 kronor. 

För oss är det viktigt att växa hälsosamt. Vi satsar på att tredubbla vår omsättning i år och detta mål ligger helt enligt plan. Sedan är målet att ha samma goda utveckling de kommande åren för att på sikt bli det självklara valet när man vill köpa en resväska online, säger Mattias Strömberg till Ehandel. 

Omsätter just nu över en miljon i månaden

Tittar man bara på de tre senaste månaderna har Resväskor.se under den perioden omsatt 1,4 miljoner per månad. 

Q4 är vårt starkaste kvartal med många som reser över jul och nyår. Vår kärnstrategi är att bygga en nära och långsiktig relation med våra leverantörer och kunder för att vi ska kunna fortsätta ta marknadsandelar.

Sedan vi skrev om deras e-handel hösten 2018 har Mattias och Petter både hunnit med att utses till Årets Nykomling av Prisjakt och att lansera en ny sajt, som de menar ger bättre konvertering än den förra. 

LÄS ÄVEN: Här är Årets Nätbutiker 2018

Dessutom har företaget flyttat till ett 500 kvadratmeter stort lager i centrala Stockholm och stärkt upp på personalsidan. Mattias och Petter har nu fått sällskap av Caroline Erkhammar, som tagit rollen som vice vd. Hon kommer närmast från MTG och Nordic Entertainment Group, där hon ansvarade för hyr- och köpfilmer. Bolaget har också anställt Max Sandoval som ny lagerchef och Alisa Jaakonaho som ansvarig för bolagets finska verksamhet. 

"Reser mest i hela Norden"

Resväskor.se har nämligen bestämt sig för att det är dags att inta en ny marknad, och valet föll på just Finland. 

Annons
Annons

Varför valde ni just Finland?

Finland är en mycket spännande marknad! Finländare reser mest i hela Norden och vi anser att konkurrensen på e-handel inom vårt segment inte är så stor i Finland. Vi kan även leverera snabbt dit vilket är mycket viktigt för oss och vi är övertygade om att vårt sortiment tilltalar den finska marknaden.

Förhoppningen är att försäljningen i grannlandet ska följa samma utveckling som företaget har haft i Sverige.

Vi vill såklart erbjuda den finska marknaden ett stort sortiment av resväskor och samma goda kundservice som vi jobbar stenhårt för varje dag.

Hur ser planerna annars ut framåt?

Blir lanseringen i Finland lyckad så har vi nu byggt upp en modell för att kunna gå in i både Danmark och Norge vilket självklart är målet på sikt. Vi har en plan på att behöva flytta till ett större lager redan år 2020.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!