De lanserar franchise: “Kunde direkt se ökad försäljning”

Redan testkört konceptet.

Den snabbväxande e-handlaren ABS Wheels, som säljer fälgar, väljer nu att öppna upp sitt koncept för andra att ta del av. Enligt bolaget har man under det senaste halvåret gjort interna mätningar och drivit ett pilotprojekt som visat lovande siffror för ett nytt franchise-upplägg. En däckhandlare i Småland ska ha varit först ut att testa konceptet.

Det är en däckhandlare med över 15 års erfarenhet som vi har valt att integrera och testköra franchise-konceptet med. Det har varit väldigt lyckat och vi kunde direkt se en ökning i försäljning och floor traffic redan efter tre månader, säger Andie Lahdo, vd på ABS Wheels, till Ehandel.

Annons

Kan franchise-tagarna ta del av försäljningen på nätet?

Ja självklart, varje franchisetagare får sin egna kanal och ansvar för respektive område, vi styr allt sedan genom geotaggning där slutkonsument får välja butik att besöka, säger Andie Lahdo.

Andie Lahdo trycker på att däck och fälg är en sällanköpsvara som ofta kräver support av en fackman med lokal närvaro. Det är här franchisekonceptet kommer in och ska stärka ABS Wheels utanför Stockholm, där bolaget redan idag sägs vara “väldigt starka”.

Hur fungerar samspelet mellan e-handeln och franchise-tagarna?

Den är enkel, vi driver väldigt mycket trafik och inför varje ort så kommer vi att lägga adressen via Google My Business och därefter driva trafik genom Adwords och SEO för respektive orter, säger Andie Lahdo.

Genom att gå med i ABS Wheels kedja ska man alltså få ett färdigt koncept med trafik och etablering i form av gemensam marknadsföring.

ABS Wheels är ett färdigt koncept som från första dagen riggar upp dig med färdiga inköpsavtal utan mellanhänder samtidigt som du får ta del av marknadens snabbaste e-handelsplattform med över 300 000 artiklar, säger Andie Lahdo.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!