De ökar 900 procent – fyller på kassan med nya miljoner

"En position ingen äger idag".

Under 2018 bestämde Alex Baumann, Erik Wide Gustafsson och Alexander Retzlik sig för att starta ett e-handelsföretag ihop. Sagt och gjort, redan i december samma år lanserades sajten Buddy Pet Foods.

LÄS ÄVEN: Buddy Pet Foods satsar internationellt – tar in 9 miljoner

Annons

Alla tre arbetade i management roller på The Hut Group i England, ett av Europas största e-handelsbolag, men ville egentligen starta något eget, säger Alexander Baumann till Ehandel.

Vi är alla uppvuxna med hundar och jag har dessutom haft flera hundar som som har haft problem med matsmältningen. Av någon anledning började vi grotta ner oss i hundfoderindustrin och då insåg vi att det är en ganska så icke-transparent bransch. Fokus ligger främst på marginaler och inte alls med hundens bästa. Det bestämde vi oss för att ändra.

Resultatet blev en tjänst som skräddarsyr hundmat, genom insamlad data. Sedan säljs hundmaten via företagets prenumerationstjänst.

Vår algoritm, utvecklad tillsammans med veterinärer och näringsexperter, rekommenderar rätt kalorimängd och recept baserat på hundens unika behov. Man kan sedan välja att lägga till hälsosamma snacks och snart också våtfoder, förklarar Alexander.

Idag finns företaget även i Norge och Italien. I höst kommer man att inta fler Europeiska marknader via partners, och från och med september kommer Buddy Pet Foods att kunna exportera sitt foder till 65 nya marknader via sin sajt.

Hur ser ni på konkurrensen i branschen? 

Vår huvudsakliga konkurrens kommer från etablerade varumärken. Men vi känner oss bra positionerade med vår digitala kundresa, och vi kommer även att öka vår exponering i butik för att öka kundkännedomen för Buddy Pet Foods.

Fjolåret blev företagets första räkenskapsår. Än vill man inte dela med sig av några specifika siffror gällande omsättning eller resultat, men företaget avslöjar att kundintresset har mött förväntan.

Annons

Vi hade över 500 prenumeranter vid årets slut, i december 2019, och det var enligt förväntan. Största delen av året satsade vi på produkt- och teknologiutveckling för att kunna gasa på rejält under 2020, säger Alexander och tillägger:

Om vi jämför 2020 första halvår mot samma period föregående år, januari till och med sista juni, har försäljningen ökat med mer än 900 procent.

Nu tar Buddy Pet Foods in 9 miljoner kronor från nya och existerande investerare, för att kunna utveckla företagets teknologi, uppdatera produktportföljen samt lansera nya varumärken. Det befintliga investeringsbolaget som ökar sin satsning är Luminar Ventures. Nya investerar är Insta VC samt flera affärsänglar.

Vi investerar i att skapa den bästa digitala kundupplevelsen före, under och efter köp. I tillägg använder vi vår techplattform för att lansera fler varumärken. Nästa ska vi lansera redan i höst.

Kommande varumärken kommer dock inte att handla om hundfoder.

Vi ser en möjlighet att kunna skapa värde för hundägare i fler vertikaler, inte bara hundmat. Därför lanserar vi en ny produkt i höst, och fler kommer att komma.

Det sker otroligt mycket spännande bakom kulisserna. Vår vision är att bidra till mer hälsosamma och gladare hundar samtidigt som vi underlättar för hundägaren.

Buddy Pet Foods vision är att inom 10 år "vara den marknadsledande koncernen av husdjursvarumärken inom B2C i Europa och Asien".

Vad behöver ni göra för att nå ert mål?

Hitta en nisch där man har ett starkt kundvärde, vilket vi känner att vi har i premiumsegmentet. Sedan det bästa teamet och mycket kapital. Men detta är en position ingen äger idag. Vi skall bli ett digitalt P&G mot husdjursägare, avslutar Alexander Baumann.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!