De omsatte nära 2 miljoner under sommaren: ”Slog vårt mål flera gånger om”

"Vill inte finnas hos de stora kedjorna".

Precis innan sommaren berättade vi om Lin Living, som på fyra år gick från att bara vara ett UF-företag till att bli ett heltidsjobb. Idag meddelar företaget att de har haft en rekordsommar.

LÄS ÄVEN: UF-företaget blev ett heltidsjobb – omsatte 3 miljoner

Annons
Annons

Inför sommaren satte vi ganska kaxiga mål, tyckte vi. Men nu kan vi berätta att vi har lyckats slå dessa mål flera gånger om.

Under juni, juli och augusti ökade försäljningen i våra egna butiker och tillhörande e-handel med 94 procent vilket summeras till en omsättning på cirka 1,9 miljoner kronor, jämfört med samma period 2018. Under juni månad skedde dock den starkaste ökningen då vår e-handel steg med 162 procent och butikerna med nära 300 procent, jämfört med samma månad i fjol, säger Mikael Ekström, delägare och sälj- och marknadschef, till Ehandel.

Förra året stod e-handeln för cirka hälften av företagets totala omsättning på 3 miljoner kronor. Sedan januari tills augusti i år har parets webbutik ökat med 74 procent, vilket är en omsättning på cirka 700 000 kronor. Men enligt Lin Living är kombinationen av egen e-handel, noggrant utvalda återförsäljare och fysiska butiker på rätt plats den gyllene nyckeln till framgång.

Vår omnikanal består av en egen e-handel, butiker och återförsäljare. Men något som vi tycker är viktigt att betona är att vi inte vill att Lin Living ska finnas hos de stora kedjorna och återförsäljarna. Det är viktigt för oss att ha kontroll över hur och var våra produkter exponeras.

Under året har alla kanaler sina högsäsonger och lågsäsonger. I våra egna butiker har vi chans till att träffa våra kunder, lära känna och lyssna på dem. Det ger oss en klarare uppfattning av vilka produkter vi skall satsa mer på, och det har vi redan sett ge merförsäljning på nätet, säger Mikael.

Framåt planerar bolaget att flytta till större lokaler, och i år siktar duon på att öka omsättningen minst 30 procent.

Vi satsar på ett bättre läge i Visby där vi kan kombinera lager, kontor och butik. Vi ska även fortsätta att utveckla vår e-handel i Sverige, Norge och Danmark.

Under första halvåret 2019 har vi redan omsatt mer än under helåret 2018. November och december är bland de bästa e-handelsmånaderna för oss, och i år vi siktar på att årsomsättningen ska landa på runt 4 till 5 miljoner kronor, avslutar Mikael Ekström.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!