De öppnar fysisk e-handelsbutik: ”Branschen är långt ifrån död”

"Det är hoppingivande".

E-handelsföretaget Tingstad, som specialiserar sig på förbrukningsvaror, arbetskläder och utrustning till företag, har sedan tidigare B2B-butiker i Göteborg, Jönköping och Oslo. Men nu lanserar bolaget ett helt nytt koncept i Malmö; en fysisk e-handelsbutik.

LÄS ÄVEN: Tingstad storsatsar på e-handeln och börjar med Swish

Annons

De företagsbutiker som vi har i Göteborg, Jönköping och Oslo är traditionella butiker, där man lämnar butiken med varorna man köpt. Men i den här butiken går man inte hem med varorna där och då. Man får chansen att klämma, känna och prova produkterna i butiken samt få hjälp och vägledning av personalen, men sen får man produkterna hemskickade, säger Patrik Lindström, försäljningschef i Malmö, till Ehandel.

I den nya butiken exponeras man även för en mycket större mängd produkter än i de vanliga butikerna där alla produkter finns i flera storlekar och exemplar och tar mycket mer plats.

Den nya "click & shop"-butiken har en area på 500 kvadratmeter och ligger på Agnesfridsvägen i utkanten av Malmö. I butiken finns omklädningsrum för dem som vill testa en ny "yrkesoutfit" och så kallade shoppingscreens är utplacerade i lokalen. Över 3000 produkter är märkta med unika QR-koder som möjliggöra enkel skanning och köp digitalt. Sortimentet exponeras dessutom i ett hyllssystem och med skräddarsydda exponeringslösningar.

Vår e-handel är otroligt uppskattad, men ska du göra en större investering som att köpa in nytt porslin till restaurangen, eller helt nya arbetskläder till personalen är det många som först vill klämma, känna och se på produkterna. Därför är det kul att vi nu har en plats där vi kan möta våra kunder, säger Patrik Lindström.

Varför valde ni att lansera konceptet i just Malmö? 

Malmö är en region som närmar sig Stockholm och Göteborg till restaurang- och uteliv, och sen ligger staden även nära till Köpenhamn, säger Patrik Lindström.

Vi kände att vi behövde börja med det här formatet någonstans där vi inte finns och där det inte finns en kundgrupp som redan är van vid våra traditionella butiker. Men sen har vi också så klart en förhoppning om att kunna rulla ut den här sortens butiker på fler ställen. Men nu ville vi börja, med det här helt nya konceptet, på en ny plats och Malmö är en ort och region som vi tror starkt på.

Är det inte en lite otippad tid att öppna ett fysiskt koncept på? Jag menar, under en pandemi när e-handeln går bättre än den fysiska handeln?

Annons

Vi känner nog snarare tvärt om, att det är hoppingivande att presentera det här precis just nu mot vår restaurang-målgrupp när de har haft otroligt mycket utmaningar. Det känns extra roligt att skänka lite glädje och framtidstro. Coronapandemin har drabbat den här branschen otroligt mycket men branschen är långt ifrån död, och det finns en framtid. Nu vill vi hjälpa våra kunder att känna lite hopp, svarar Patrik Lindström. och tillägger:

Men sen så är det ju även så att man kan boka butiken tillsammans med säljarna helt för sig själv. Den är dessutom så pass stor och har så stora ytor att vi inte ser något problem med att hålla det rekommenderade avståndet.

Företaget har 12 säljkontor i Sverige och Norge, varav ett i Malmö. Under 2019 ökade bolagets omsättning med nära 9 procent och landade på drygt 2,5 miljarder kronor. Rörelseresultatet ökade med 6 procent och summerades till 216 miljoner kronor.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!