De protesterar mot Black Friday – dubblar priserna

"Fiktiv högtid".

Sveriges största handelsfest, Black Friday, är här. Många företag väntar hela året på den här shoppingsäsongen, och en del börjar planera sina kampanjer redan flera månader innan.

Men i år är det tydligt att fler bolag inte vill stötta den här handelshögtiden, främst för att inte gynna konsumtionshetsen.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: De stänger e-handeln och dubblar priserna i butikerna

Rakhyvelsmärket Estrid är ett av de företag som vägrar Black Friday i år. Istället för att sänka priserna den 29 november, kommer Estrid att dubbla sina priser under 24 timmar och donera alla intäkter till organisationen Kvinna till Kvinna som jobbar för kvinnors rättigheter.

Vi vill belysa den konsumtionshets som råder kring denna högst fiktiva ”högtid” som vi menar inte för någonting positivt med sig, vare sig för bolag eller konsumenter, på lite längre sikt, säger Amanda Westerbom, grundare av Estrid, till Ehandel.

Vårt mål är att alltid sprida glädje till våra kunder och uppmana till självacceptans, vilket vi menar att Black Friday som koncept är motsatsen till. Vi vill även uppmuntra våra konsumenter att tänka efter innan de köper en ny produkt, därför tar vi avstånd från Black Friday.

LÄS ÄVEN: Vass e-handel skär upp portarna – skickar rakblad

Estrid är inte det första, och förmodligen inte det sista, företaget som väljer att höja priserna under Black Friday och som ska skänka all vinst till välgörenhet. Men om man inte vill uppmärksamma handelshögtiden, för att inte bidra till omiljövänlig konsumtionshets, borde man kanske inte göra någon skillnad alls i sin butik?

Att gå ut med att man höjer priserna är på ett sätt att rida på "Black Friday-vågen". Vill man samtidigt samla ihop pengar till välgörenhet är det förmodligen lättare att nå en större summa om företaget inte höjer priserna.

Estrid ser det dock ur ett annat perspektiv.

Annons
Annons

Vi tror att färre kommer att handla för det dubbla priset än vanligt vis, vilket vi är väldigt bekväma med. Om fallet skulle bli det motsatta, blir vi nog en aning överraskade men glada. Om folk vill betala extra i en anda av god gärning snarare än konsumtionshets glädjer det oss, säger Amanda Westerbom och tillägger:

Vi har många typer av samarbeten med Kvinna till Kvinna och stöttar dem löpande. I just det här fallet är det viktiga för oss att dels uppmärksamma deras fantastiska arbete, men även att tillsammans med andra syftesdrivna varumärken belysa den konsumtionshets som råder kring Black Friday genom en tydlig markering.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!