De rusar med 115 procent – och mer än dubblar lönsamheten

"Kommer att ta steget mot att bli ett storbolag".

Trots att Black Friday-peppen inte var lika stark i år, verkar det inte ha varit något fel på shoppingtrycket. En av aktörerna som gick som tåget online under sin BF-kampanj var herrmodeaktören John Henric, vars kampanj sträckte sig onsdag till söndag. Iklädda prydliga, egengjorda munskydd jobbade teamet hårt med alla order som rullade in och när siffrorna summerades hade man sålt för hela 7 miljoner kronor - en rejäl ökning från förra årets 2,7 miljoner.

Men det var inte de enda siffrorna man kunde glädja sig åt. Man ökade med 100 procent online under perioden augusti till oktober och i november skrevs tillväxten till 115 procent.

Annons

De senaste tre månaderna har vi ökat 200 till 300 procent i Sverige, medan vi har minskat 30-40 procent i England och USA under pandemin. Vi ångar på riktigt bra och går mer och mer mot att bli ett techbolag, säger John Ekström, vd på John Henric, till Ehandel.

Extra glädjande är att man inte bara växer online. Även lönsamheten ökar i e-handeln.

Förra året låg vi på 12 procents lönsamhet online, nu ligger vi på 30 procent, avslöjar John Ekström.

Hur har ni lyckats växla upp lönsamheten?

Det handlar delvis om omförhandlade fraktavtal och betalningslösningar, men också stordriftsfördelar. Vi skickar väldigt mycket mer paket nu och har samtidigt mindre kostnader. Sen gör vi en rätt så unik sak. Jag fick inspiration från Henning Källqvist på Care of Carl som är vän till mig, där vi skriver personliga lappar till alla kunder som handlar hos oss.

Vi har skrivit 10 000 personliga hälsningar till varje kund och dessutom får de en bit egenproducerad choklad, som vi tillverkar i chokladfabrik. Så vi får väldigt många återvändande kunder.

Dessutom har engagemanget i sociala medier betalat sig och där är John Ekström själv väldigt involverad.

På Instagram är vi snart uppe i 100 000 följare och det är få som har så stort "commitment" som oss. Det är inte många i herrmodebranschen som kan jämföra sig med antalet kommentarer vi får. Jag svarar dessutom personligen på alla kommentarer som kommer in.

Annons

Hur hinner du med att svara på allt?

Jag tar tid på lunchen och kvällar. Men jag har släppt chatten, det blev ohållbart till slut.

Medan e-handeln har haft en raketutveckling har butikerna dock fortsatt att ha det kämpigt. Under november backade de med 40 procent, men man avslutade ändå starkt under Black Friday då de innan shoppingfesten låg back 60 procent.

Men med e-handelns framfart finns det trots allt en mycket stark framtidstro i bolaget.

Vi kommer nu att ta steget i vår mot att bli ett storbolag och kräva vår plats både i Skandinavien och globalt, säger John Ekström.

Annons