Search
Close this search box.
ANNONS

De sa upp sig och sålde sin bostad för att satsa på e-handel

Grundarna av Delindh.se, Charlotta Brorsson och Anton Lindh.
Izabella Borowska
izabella@influens.se

Dela artikeln:

90 skjortor första månaden.

ANNONS

Paret Anton Lindh och Charlotta Brorsson fann ett hål på den svenska skjort-marknaden och tog saken i egna händer. Resultatet blev ett eget skjortvarumärke som endast säljs via den egna e-handeln Delindh.se.

Efter ett antal år inom finansbranschen som storkonsument av skjortor och min sambos tid inom textilbranschen, tyckte vi att det saknades en hållbar businesskjorta av hög kvalitet men till en kunddriven prislapp. Vi bestämde oss därför för att sälja vår innerstadslägenhet och säga upp oss för att bli entreprenörer på heltid och satsa på Delindh fullt ut, berättar Anton Lindh för Ehandel.

Att gå från fast jobb och lön till att flytta ut från stan och inte kunna göra roliga saker, som att åka på semester, var såklart skrämmande. Våra vänner tyckte att det var roligt att vi vågade satsa och hejade på oss, men våra familjer oroade sig över hur det skulle gå. Idag ångrar vi ingenting, i efterhand är vi jättenöjda. E-handeln är framtiden och tiden som vi lever i nu, när retail förvandlas till etail, är väldigt spännande. Vi tror också starkt på det segment som vi verkar inom och att det finns en stark potential med ökad penetrering av just businesskjortor som idag till stor del köps i traditionell detaljhandel men som vi tror kommer att följa efter och gå mot en avsevärt högre andel online.

Sajten lanserades strax innan jul och första månaden sålde Delindh 90 skjortor. Att satsa på flera marknader från start var en självklarhet för duon, men fokuset ligger främst på att växa varumärket på den svenska hemmamarkanden först.

Hittills har försäljningen gått enligt vår plan och vi är väldigt nöjda. Första kvällen fick vi en beställning från San Diego, det var väldigt kul och överraskande. Sedan dess har vi nåtts av kunder från Finland, Danmark, Storbritannien och USA, utöver Sverige. Vi har också en del återkommande kunder redan, vilket är jättemotiverande, säger Anton och fortsätter:

Men just nu vill vi fokusera på den svenska marknaden och på att bygga upp varumärket här. Sedan kommer vi vilja öka fokus på Norden och därefter i Europa och USA, men vi kommer att göra en selektiv geografisk expansion.

Delindhs affärsidé går ut på att erbjuda skjortor av hög kvalitet till ett mer tillgängligt pris, utan mellanhänder och online direkt till slutkund. Tyget vävs i Portugal, sys i Litauen och bomullen är BCI-certifierad och kommer från USA.

Vi gjorde mycket research för att hitta rätt fabrik och besökte ett antal enheter runtom i Europa, men det var väldigt få som kunde leverera den kvalitén som vi eftersökte. Hela idén med Delindh är att skapa hållbara skjortor som håller länge.

Därav var valet, av både fabrik och material, väldigt viktigt för oss. Vi önskade också att ha få steg i värdekedjan för att kunna skapa en så hållbar produkt som möjligt. Allt från kvalitet och hållbara material till paketering och transport vägs in i produktlivscykeln. Vi har även valt FSC-märkt papper för vår paketering.

Att nå nya eller större målgrupper via återförsäljare finns inte med på kartan, menar paret. Egen e-handel är det som gäller.

Vi vill bara fokusera på vår egen e-handelsförsäljning. Det hade självklart varit trevligt att träffa våra kunder via egna fysiska butiker och låta dem känna på våra produkter, men då hade det blivit en annan affärsmodell. Vi vill leverera så mycket värde som möjligt och kommer därför att behålla affärsmodellen enkel framgent och bara fokusera på försäljning genom egen kanal.

Dela artikeln: