De sa upp sig och startade Hajk – B2C i naturen

50 order i månaden direkt.

Fyra personer, en från Nelly.com, en fån Volvo, en från Mölnlycke Health Care och en från SKF, lämnade sina jobb för att satsa på något nytt ihop. Resultatet blev outdoorvarumärket Hajk med en tillhörande e-handel.

Grundarna Johannes Wulcan, Damir Kunalic, Johan Lindsjö och Anders Karlsson tyckte att det saknades "funktionella och snygga vardagskläder" på den svenska marknaden, och de var nog inte de enda. I början av februari lanserades sajten och sedan dess har antalet order legat på mellan 30 och 50 stycken i månaden, med en hög andel återkommande kunder.

Annons

Vi hade alla fyra erfarenhet av långa intensiva arbetsveckor och kände ett behov av att komplettera vardagen med att spendera mer tid i naturen tillsammans med familj och vänner. Men vi upplevde att det saknades funktionella och snygga vardagskläder som gjorde det lätt att umgås ute. De flesta outdoorkläder på marknaden har betydligt mer att önska när det kommer till stil och mode, säger Johan Lindsjö.

Vi designar alla plagg utifrån våra fyra riktlinjer; hög kvalité, design som håller över tid, återvunna och återvinningsbara material i fokus, och närproduktion i största möjliga utsträckning.

Det finns ju en hel del andra aktörer i outdoorbranschen. Hur ser ni på konkurrensen?  

Outdoormarknaden har många stora och erfarna aktörer, men vi ser att vi har en specifik inriktning där vi vill erbjuda kunden funktionellt mode för vardagen. Dessutom skapar vår B2C-strategi genom digitala plattformar en snabbrörlighet i vår förmåga att anpassa erbjudandet efter kundens behov. En flexibilitet som flera av de stora aktörerna idag saknar, och som visar sig vara extra viktig i dessa tider, svarar Johan.

Hajk är ett renodlat e-handelsföretag och strategin är att försäljningen främst ska drivas genom den egna webbutiken, men grundarna avslöjar att företaget även tittar på att testa den fysiska närvaron.

Vi ser den egna e-handeln som vår primära försäljningskanal, men vi vet också att en del av våra kunder uppskattar den fysiska närvaron så vi tittar just nu på att under hösten finnas som en shop-in-shop, hos ett par aktörer som jag inte kan nämna vid namn för tillfället. Vi diskuterar även möjligheter att finnas hos en särskilt utvald återförsäljare online.

Men att ta klivet ut i offline-världen har man å andra sidan redan testat. Eftersom företagets målgrupp ofta befinner sig utomhus och bolagets strategi är att finnas där de finns, såväl online som offline, har Hajk anordnat mindre tillfälliga besök i naturen som de har kallat för "pop out".

Där möter vi kunden med ett pop-up liknande koncept i en miljö där behovet för våra produkter uppstår. Till exempel på vandringsleden eller under promenaden i det lokala naturområdet.

Annons

Vi har hittills haft två stycken ”pop out” i göteborgsområdet som har väckt ett nyfiket intresse hos förbipasserande och med en bra konvertering. Vi tror att konceptet med pop-up utomhus i en naturnära miljö bemöts extra positivt i dessa tider när folk vill undvika att trängas i butiker. Under sommarveckorna kommer vi att dyka upp på ett par platser längs västkusten. Var och när vi kommer att finnas med en pop out, marknadsför vi genom våra sociala kanaler.

En annan del som utgör en viktig bit i företagets strategi är sociala medier. Där jobbar företaget med två olika grupper nämligen varumärkesambassadörer och "Hajk Icons".

Vi arbetar utifrån en tydlig digital närvaro. Vårt nätverk består av noga utvalda varumärkesambassadörer som delar vår syn på outdoorlivsstilen samt särskilt engagerade kunder som vi valt att benämna Hajk Icons.

Vad är skillnaden mellan ambassadörerna och Hajk Icons? Hur blir man en sådan? 

Vi jobbar i dagsläget med en handfull varumärkesambassadörer. Det är främst fotografer och content creators som dels lever efter den livsstil som Hajk vill inspirerar till men som också är duktiga på att förmedla den genom bild och rörligt content i sociala medier, säger Johan.

När det kommer till Hajk Icons så har vi i dagsläget ett tjugotal personer som vi har valt ut via kampanjer på sociala medier, Instagram och Facebook, där kunden själv har fått anmäla sitt intresse. Icons hjälper oss att förstå vår kunds behov ännu bättre genom att vi ber om deras åsikt i allt från designen av nästa plagg, till hur de upplever våra produkter  i vardagen, vad de tycker om vårt erbjudande i helhet med kundservice, leveransvillkor och så vidare. Icons får anpassade och unika erbjudanden. Det är vårt sätt att ge tillbaka och samtidigt även få in snabba och kvalitativa omdömen på våra nya produkter.

Idag har företaget fyra produkter i sitt sortiment och ytterligare två plagg, i återvunnen ull och återvunnen plast från petflaskor, är på ingång. Även en damavdelning finns inplanerad, då företaget endast erbjuder herrkläder i dagsläget. Men på grund av coronapandemin har planerna fått skjutas på framtiden.

En stor utmaning som vi har levt med under våren har varit möjligheten att kunna bredda sortimentet eftersom en del av våra tygleverantörer har varit stängda under flera månader. Men nu har de öppnat upp igen och vi ser framemot att kunna lansera våra nästkommande plagg inför hösten.

Vad kommer att bli företagets nästa steg?

Att ta klivet från start-up projekt till att etablera sig som outdooraktör på den nordiska marknaden. Det innebär, utöver att bredda utbudet, att vi under hösten kommer att öka marknadsföringsaktiviteterna inom de nordiska länderna genom samarbeten, SEO och digital marknadsföring, där Sverige blir huvudmarknaden, avslutar Johan Lindsjö.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!