De såg e-handeln dubbla medan omsättningen backade 20 miljarder

93 procent ökning i e-handeln.

Det globala sportvarumärket Adidas rapporterar ett ganska jobbigt andra kvartal, men med vissa ljusglimtar. Den totala omsättningen sjönk med 35 procent och landade på strax under 37 miljarder kronor (€ 3579M). Medan Adidas försäljning sjönk med 33 procent så ska systervarumärket Reebok drabbats hårdare, med en minskning på 42 procent, på grund av att det har större exponering i USA.

Totalt backade försäljningen med nära 20 miljarder kronor under andra kvartalet, jämfört med samma period i fjol.

Annons

Det senaste kvartalet innebar oöverträffade utmaningar för vår verksamhet eftersom stora delar av världen var nedstängda. Jag är tacksam för de oavbrutna och flexibla insatserna från våra team, som gjorde det möjligt för oss att vidta rätt åtgärder för våra konsumenter, våra partners och företaget, säger företagets vd Kasper Rorsted i samband med delårsrapporten.

Rörelseresultatet landade samtidigt på minus 3,4 miljarder kronor (€ -333M). Runt 2,6 miljarder sägs dock ha gått till corona-relaterade utgifter. Under det tredje kvartalet förväntar man sig att resultatet ska förbättras med cirka 10 miljarder kronor (€ 1 billion).

Det positiva under andra kvartalet var inte helt oväntat företagets e-handel, som ökade med 93 procent. E-handeln sägs just nu växa exponentiellt hos företaget.

Vi tog tag i utmaningarna och satsade på möjligheterna, vilket återspeglas i att vår e-handelsverksamhet nästan fördubblades under andra kvartalet. Vi ser nu ljuset i slutet av tunneln när normaliseringen i den fysiska verksamheten fortsätter, med majoriteten av våra butiker åter i drift, säger Kasper Rorsted.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!