De sågar köpfesten – skakar om branschen med Fair Friday

Hoppas att fler företag ska ansluta sig.

I takt med att Black Friday och Black Week ökar i omfattning för varje år som går så finns det en mottrend som samtidigt också växer sig starkare. Den handlar om att välja bort Black Friday eller att istället göra dagen till något annat.

En som har valt det sistnämnda alternativet är Vanbruun.com, som säljer exklusiva ringar på nätet. Företaget väljer bort Black Friday i dess traditionella bemärkelse och lanserar istället Fair Friday, en dag som syftar till att lyfta hållbarhetsfrågan.

Annons
Annons

Vi har valt att aldrig erbjuda några rabatter och försöker istället att erbjuda så bra priser som möjligt, varje dag. Inte bara en viss helg eller till en viss kund. Vi vill behandla alla våra kunder lika och erbjuda bästa möjliga pris från början. Vi tror inte på en stressad konsumtion under en viss helg på året eftersom vi tror att det här är ett köp som borde kännas rätt och hålla livet ut, säger Lisa Pettersson, affärsutvecklare på Vanbruun, i ett uttalande.

Donerar till guldgruva

Gänget bakom Fair Friday hoppas att fler aktörer ska hoppa på dagen, och istället för masskonsumtion tänka välgörenhet och hållbarhet. För Vanbruuns del kommer Fair Friday att innebära att bolaget donerar pengar till sin Fairtrade-guldgruva i Peru. Donationer kommer att göras för order som läggs från den 29 november, det vill säga Black Friday, till och med den 1 december. Förhoppningen är att pengarna ska stötta de personer som bor och arbetar i närheten av gruvan.

Vi försökte tänka på vad vi kan göra för att hjälpa, inte bara våra kunder för till dem erbjuder vi redan bästa möjliga kvalitet till bästa möjliga pris. Därför har vi valt att stötta de samhällen och de människorna nära våra gruvor. Förhoppningsvis kommer detta att värdesättas av våra kunder. För våra kunder och de människor vi arbetar med är det viktigaste för oss, säger Vanbruuns Creative Director Lovisa Rosenborg.

LÄS ÄVEN: Vanbruun fyller 5 år - omsätter nu 33 miljoner

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!