De sålde slut i pandemin: ”Önskar att det aldrig hände”

Kunderna tvingas köa digitalt.

Den svenska startupen Airinum, som säljer munskydd, går urstarkt just nu. Så pass bra att man sålt slut lagret. Nu får kunderna skriva upp sig på en lista på företagets e-handel och vackert vänta på munskydden, som kostar mellan 700 till 2000 kronor.

Vi har sålt mer än tio gånger mer än normalt men med det sagt hade det kunnat vara mycket mer, säger medgrundaren och vd:n Alexander Hjertström till TT.

Annons

En imponerande bedrift då man inte marknadsför den som ett hundraprocentigt skydd mot virus, det kan man nämligen inte göra, och dessutom har Folkhälsomyndigheten inte utfärdat någon rekommendation för munskydd.

Det som gjort mig förvånad är att Anders Tegnell bara viftar bort bevisen som fått Världshälsoorganisationen att komma med sina rekommendationer. Det tycker jag är synd, säger Alexander Hjertström.

Istället har draghjälpen kommit från ett helt annat håll, nämligen kändisvärlden. Där har ett flertal kända ansikten burit företagets masker, som exempelvis Gwyneth Paltrow och Matt Damon.

I vår affärsplan skrev vi om potentiella utbrott och epidemier så vi visste ju att det här kunde hända. Vi önskar att detta aldrig hände och inte behöver hända igen. Men nu när det ser ut såhär i världen så blir jag väldigt stolt att många väljer vår produkt, säger Alexander Hjertström.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!