De ska få e-handlare att dejta lager: ”Det är som Tinder”

"Det gäller att matcha behov och kapacitet.

Kan e-handeln dra nytta av dejtingappar? Det tyckte i alla fall grundarna bakom Warehousefinder.se, som nu lanserat sin marknadsplats där köpare matchas ihop med säljare av lager och logistiktjänster.

Det är som Tinder för köpare av lagertjänster, så kallade varuägare, och tredjepartslogistiker som säljer tjänsten att hålla lager åt andra företag. Det gäller att matcha behov och kapacitet för en bättre affär. Något som både köpare och säljare tjänar på, säger Fredrik Wester, Managing Partner på Warehousefinder.se.

Annons

Det är logistikkonsulterna Fredrik Wester, Anders Mesch och Simon Gustafsson som tillsammans med Tim Edgren och Erik Hansson ligger bakom det nya bolaget.

Pengarna kommer in via tredjepartslogistikerna som via abonnemang betalar en avgift per kvalificerad matchning de får. Samtidigt kommer tjänsten att vara gratis för varuägare, till exempel e-handlare.

Hos TPL-företagen har vi blivit väl bemötta och ett flertal företag står i kö för att ansluta sig medan flera redan är med i nuläget. Man registrerar sina behov, volymer och säsonger där systemet matchar mot kapacitet och kunskap hos tredjepartslogistikerna som är registrerade på siten. Sedan kontaktar TPL:aren varuägaren och de tar affären vidare, säger Anders Mesch, ordförande på Warehousefinder.se.

Warehousefinder.se gick live i januari i år och satsar på en expansion under året.

Annons