De ska få liv i död bransch: ”Flera har velat investera”

"Skett för få förändringar".

Sedan 2013 har barndomsvännerna Alex Ghanati, Roger Afzelius och Robert Krzykawski jobbat på sin e-handelsidé; att sälja gravstenar online.

Trions affärsmodell är dock mer komplicerad än vad den låter. Målet är att "utveckla en stillastående bransch" och idén handlar om att skapa en sajt där man själv, i minsta detalj, kan designa en gravsten och få den hemlevererad.

Annons

Idén kom från en annan part som inte lyckades få ihop alla delar. Jag och Roger hade arbetat med att hjälpa till med utvecklingen från början. När det inte fungerade och det hade gått en tid pratade vi om att göra om och göra rätt. Då ville vi även ha med Robert på resan då han är ninja på allt som har med datorer och IT att göra, berättar Alex Ghanati för Ehandel.

I princip alla som vi har pratat med har sagt att det är en otippad bransch som vi går in i, men samtidigt en brilliant idé. Flera har redan velat investera i idéstadiet men vi har valt att tacka nej.

Efter sex år av affärs- och produktutveckling sjösattes företaget Peaceyard i fjol, när patentansökningarna var klara.

Attribut som färg, form, bild och text hanteras okomplicerat med ny teknik och kunden kan designa stenen själv. Också unikt är att man kan använda motiv i fotokvalitet i fullfärg med lång hållbarhet. Denna teknik har vi ensamrätt på. Skulle man ångra sitt val i framtiden, går det även att enkelt korrigera. Stenen slipas, poleras och får en ny layout.

Nu nylanseras en uppgraderad sajt, i både Sverige och USA.

Vi vill börja på ett blankt papper. Den officiella lanseringen av Peaceyard.com skedde i april i Sverige. Allt innan dess tar vi inte hänsyn till. Vi har lagt enormt mycket tid och resurser på att utveckla sajten till vad den är nu. Det finns en tanke i varje steg. Allt från val av bild till färger och flöde, säger Alex och tillägger:

Robert är bosatt i USA och verkar därifrån, från Silicon Valley. Eftersom vi kommer att satsa hårt på internationell expansion och på flera tillverkningsanläggningar startade vi två bolag parallellt, ett i Sverige och ett i USA. Nu har vi flera patentsökningar klara i de största territorierna så redan under de närmsta månaderna ska vi lansera Peaceyard officellt i USA, Storbritannien, Italien och Ryssland.

Vilka utmaningar har ni identifierat?

Annons

Den stora utmaningen, tror jag, finns i branschen generellt där det har skett alldeles för få förändringar under åren. Nu hoppas vi att vi kan leda branschens utveckling, svarar Alex.

Vi har fått jättebra respons och vi har väldigt varierande besökare från olika delar av världen, som vi inte förväntade oss så här tidigt.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!