De ska förnya traditionell bransch: ”Ska attackera europeiska länder”

Ska öka med 300 till 400 procent.

Ciszere - så stavade man till "scissor", som betyder sax på engelska, under 1500-talet.
Idag är Ciszere namnet på ett modevarumärke för män, som grundades 2013 i Borås av fyra vänner inom elitidrotten.

Vi sålde våra första plagg i fotbolls-omklädningsrummet, med tanken att sälja skjortor till killar som vanligtvis inte bär skjortor, säger Johan Forsberg, medgrundare och vd, till Ehandel.

Annons
Annons

Vi var alla i 20-årsåldern när vi startade igång bolaget och vi hade således ingen erfarenhet av e-handel. Ciszere var ett sidoprojekt under de första åren vid sidan av studier och jobb. Efter att vi byggt grunden i bolaget och verifierat en lucka i marknaden tog vi först 2018 in kapital för att kunna skala företaget på riktigt, fortsätter han.

Huvudkontoret ligger i Borås, och lagret precis utanför staden. Företaget har inga fysiska butiker men finns hos ett flertal online-återförsäljare som exempelvis NellyMan, samt hos cirka 20 återförsäljare som driver försäljning i fysisk form.

I Borås finns all historisk kunskap och expertis inom textilbranschen samtidigt som den moderna e-handeln visar vägen i staden. Så det är en perfekt plats för oss att utgå ifrån.

”Born global”

Fram till slutet av 2018 var bolaget, som ovan nämnt, endast ett sidoprojekt. Men under det året omsatte företaget cirka 1 miljon kronor, och i år siktar bolaget på att öka försäljningen med 300 till 400 procent.

Sedan start har Ciszere sålt produkter till 15 olika länder via sin egen e-handel. Sverige är självklart företagets största marknad, och står för 95 procent av den totala omsättningen. Planer för en större expansion finns redan på kartan. Härnäst planerar bolaget att gå in i Danmark, Holland och Belgien, då det är länder som uppskattar den skandinaviska stilen, menar grundarna.

Ciszere är så kallad ”born global” och vår e-handel är förberedd för försäljning oavsett landgränser. Vi börjar se ökad trafik från flertalet länder i Europa, så ett större fokus på internationalisering är redan påbörjat. Vi känner att vi har börjat bygga upp en bra grund i Sverige som vi ska använda för att attackera liknande europeiska länder med en liknande modeprofil som i Sverige.

Så framåt planerar vi att gå mot internationalisering, samt öka närvaron hos återförsäljare. Vi har en digital affärsstrategi men återförsäljare ingår med hög prioritering i strategin för att nå ut på en bredare front till våra kunder. Vi har satt ribban högt och vår målsättning är solklar. Att bli Skandinaviens nästa upcoming varumärke inom herrmode på den digitala scenen tills 2023.

Trots att Ciszere är ett renodlat e-handelsföretag, berättar Johan att många av deras kunder ändå vill kunna känna och klämma på samt prova plaggen. Men bolaget är ingen förespråkare av fysiska butiker, och därför är återförsäljare en viktig del av strategin.

Annons
Annons

Vi anser att man blir väldigt låst när man driver fysisk butik. Istället vill vi möta kunden där han befinner sig, och har därför börjat arbeta med popup-butiker. Vi har haft lyckade sådana både i vår hemstad Borås och i Oscarsteatern i Stockholm.

”Modeindustrin är överetablerad”

Att sticka ut på den överrepresenterade modemarknaden bland miljontals andra varumärken, är idag inte den lättaste uppgiften. Men Ciszere menar att de inte försöker uppfinna hjulet på nytt.

Ser man på segmentet i sig så kan man lätt fastna i att modeindustrin är överetablerad. Vi tycker det är en sanning med modifikation. Istället försöker vi förnya en väldigt traditionell bransch. Kundens köpbeteende har ändrats. Branschen genomgår samma digitalisering och modernisering som musikindustrin smärtsamt har tagit sig igenom. Traditionella affärsmodeller ersätts av digitala.

I och med digitaliseringen kan vi identifiera trender snabbare, producera i Europa och sälja direkt till slutkund. Detta leder till kortare ledtider med mindre kapitalbindning. Färre mellanhänder vilket ger högre marginaler tillsammans med mindre produktioner som gör att antalet reor blir färre.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!