Search
Close this search box.
ANNONS

De ska kapitalisera på e-handlarnas returer: "Vi gör det för miljön"

Edmond Yang, Filip Elverhøy och Vegard Kristiansen
Izabella Borowska
izabella@influens.se

Dela artikeln:

"Kommer vara attraktivt".

ANNONS

Fyra norska entreprenörer, Filip Elverhøy, Edmond Yang, Kjell Fjeldheim och Vegard Kristiansen, ska under våren lansera sin nya e-handelsidé The Green Deal. Verksamheten ska gå ut på att fånga upp returer innan de återvänder till de ursprungliga e-handlarna och sälja varorna, som kunderna vill returnera, på sin egna sajt.

E-handeln påverkar vår miljö och vårt samhälle på många sätt. Bland annat har nätshoppingen gjort kunder bekväma på så sätt att de istället för att endast köpa det som de ska ha, ofta klickar hem lite mer för att testa eller kolla på hemma. Det leder i sin tur till en högre returgrad som varken är hållbar eller i längden lönsam för e-handelsföretag.

Detta perspektiv har inspirerat de fyra entreprenörerna till vad de kallar för "lösningen på problemet".

Vi vill hjälpa nätbutiker med deras returer, och annat som människor annars skulle vilja slänga, och sälja det på nytt, säger Filip Elverhøy, en av grundarna, till vår systersajt.

The Green Deal vill alltså sälja sånt som kunder returnerar eller sånt som privatpersoner vill slänga samt företagens utgångna säsongsvaror, rester från överskottslager och konkursvaror.

Tanken är att e-handlare ska kunna ge kunderna ett retur-alternativ med The Green Deal. Kunden ska kunna skicka tillbaka paketet som vanligt, men det ska hamna hos oss istället för hos e-handlaren. Vi kommer att kontrollera varorna och ladda upp dem på The Green Deals sajt till försäljning. Samtidigt återbetalar den ursprungliga nätbutiken kundens pengar som vanligt, förklarar Filip Elverhøy och fortsätter:

Försäljningen av returvarorna på vår sajt delas upp mellan oss och den ursprungliga e-handlaren, vilket vi är ganska säkra på kommer vara attraktivt för onlinebutikerna eftersom returhanteringen annars kostar väldigt mycket. Förutom att företagen sparar tid och pengar på att hantera alla returer så frigörs även lagerutrymmet hela tiden.

Företagets mål är att gynna miljön och e-handlarna, därför ska man förbättra returprocessen i varje steg.

Vi kommer att ta betalt för frakten eftersom vi anser att det inte är rimligt att den ska vara gratis. När det gäller leveranserna så tycker vi att de bör de vara tillverkade av växter och när det kommer till transporter så kommer vi också att säkerställa en så miljövänlig transport som möjligt. Ambitionen är att göra returhanteringen ett snäpp bättre på alla sätt.

Inledningsvis kommer tjänsten endast att hantera mode-artiklar, men målet är att hantera andra produktkategorier ganska snabbt. The Green Deal kommer i ett första skede endast att vara tillgänglig i Norge, men ambitionen är att i ett nästa steg öppna upp för utländska företag som säljer till Norge och sedan till hela Norden.

Vi strävar efter att expandera till Norden och har varit i kontakt med flera internationella partners. Det är ännu mer krävande för utländska onlinebutiker att hantera returer som kommer från Norge, och därför tror vi att det kommer att vara extra intressant för dem, avslutar Filip Elverhøy.

Filip Elverhøy har 20 års erfarenhet inom e-handel och har varit en del av flera stora digitala investeringar hos elektronikföretag som Elkjøp, Komplett och Spaceworld. Han har även varit Norgechef på NetOnNet. I dagsläget är han aktiv i det norska VR-bolaget XVR.no och Oslo Digital, där det senare är delägare i The Green Deal. Edmond Yang arbtar också på Oslo Digital. Kjell Fjeldheim och Vegard Kristiansen kommer från Prime Cargo, som är den andra delägaren i The Green Deal.

Dela artikeln: