De ska sälja demokratisk fotokonst med hjälp av influencers

Skapar omröstningar på Instagram.

Democratic Gallery är ett svenskt start-up-galleri, med en något annorlunda affärsmodell. Företaget hittar fotokonst på Instagram och sedan får användare av appen rösta på olika verk där vinnaren får en plats på galleriet.

Genom att demokratisera kureringen av konsten bryter vi ner barriärer och gör konstvärlden mer inkluderande. I grunden är vi alla konstnärer. Det är en av de saker som definierar oss som människor. Konst är alldeles för allmänmänsklig för att vara reserverad för en elit, säger Christian Barrett, grundare av Democratic Gallery, i ett pressmeddelande.

Annons
Annons

Processen innebär också att kanske oupptäckta och ej etablerade konstnärer kan få en möjlighet att nå ut.

Modellen där en gallerist agerar filter mellan konstnär och publik fungerar inte längre. Vi är det första galleriet i världen som låter folket välja galleriets konst, säger Christian Barrett.

Nu lanserar de även initiativet som går under namnet #GALLERYBATTLE. Här kommer man att använda sig av influencers till att arrangera omröstningarna på sina instagramkonton. Följarna kommer att få välja mellan två olika verk. Bilden med flest röster kommer sedan att publiceras och säljas i limiterad upplaga på democraticgallery.com.

Först ut att arrangera just en sådan omröstning blir artisten och skådespelaren, Felix Sandman. Han kommer att publicera varsitt verk från konstnärerna Danielle Mari Terablanche och George Koutsouvelis. Röstningen kommer att pågå under 24 timmar.

Jag slog själv igenom på sociala medier, så jag vet vilken kraft det har och därför känns det kul att kunna vara med och bidra till att någon annan kreativ själ når ut med sitt konstnärskap, säger Felix Sandman.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!