De ska satsa sig ur krisen – ”nyttigt med lite motgångar”

Borstar bort det självgoda dammet och kavlar upp ärmarna.

I en tid där permitteringar och varsel nästan ser ut att bli vardag finns det också de som simmar rakt emot strömmen. På Gents tänker man istället satsa sig ur krisen.

Eftersom trafiken till våra fysiska butiker har minskat med 75 procent och besöken hos våra barberare minskat med 50 procent, har vi gott om sysslolösa medarbetare för tillfället. Det är ett väldigt bra tillfälle att göra alla de där sakerna man annars alltid prioriterar bort, säger Laszlo Varga, vd på Gents, i ett pressmeddelande.

Annons

Nu ska lagret inventeras, bra samarbetspartners och nya kunder hittas, meddelar företaget.

Vi har varit bortskämda med bra tryck i våra fysiska butiker. Då är det är nyttigt med lite motgångar ibland, det får oss att utvärdera vår egen affärsmodell, testa nya angreppssätt och borsta bort det där självgoda dammet som lätt lägger sig när det går bra.

Permitteringar tänker man också hålla sig borta ifrån så länge man bara kan. Istället ska medarbetarna engageras på andra sätt än tidigare.

Vi försöker i första hand skapa nya arbetsuppgifter som passar situationen just idag. Nu i helgen sätter vi upp en pop-up på Väla med handsprit utanför vår vanliga butik. Det kan behövas lite positiv aktivitet bland alla neddragna galler. Säkert ger det inte mycket klirr i dagskassan idag, men när allt detta är över kommer i alla fall en handfull besökare att minnas känslan av ett glatt leende och väldoftande handsprit. Då räcker det att en av dessa besökare köper en parfym av oss, så har vi gått break-even för en lönekostnad vi ändå skulle haft, säger Laszlo Varga.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!