"Vårt mål är att återinföra det som sociala medier en gång handlade om".
Bld är namnet på en ny social media-plattform som ska "utmana Tiktok och Instagram". De som står bakom satsningen är entreprenörerna Claes Mårtén, som agerar vd i bolaget, och Erik Otterberg som har titeln operativ chef. Med på resan är även influencerprofilerna Viktor Frisk och Samir Badran samt Fredrik Hjelm, vd på Voi och Microsoft-veteranen Hélène Barnekow.
LÄS ÄVEN: Ny social media-plattform ska ta världen med storm – med Viktor Frisk i spetsen
Vi har hittat receptet på viral framgång och konceptualiserat det i ett bolag, säger Claes Mårtén till DI Digital.
Plattformen är ännu inte lanserad, och företaget är på jakt efter flera nyckelpositioner. Men nu har man krokat arm med Nord ddb som blir bolagets strategiska partner, som bland annat ska hjälpa till med att utveckla Bld:s varumärke. Det skriver Resumé.
Vi blev direkt imponerade av teamet på Bld. Att utmana Meta och TikTok är att gå emot Goliat, det kunde vi inte säga nej till. Det är otroligt kul att få vara med på deras resa från start, också för att få ut blds story på bästa sätt, säger Oskar Valdre, Strategy director på Nord DDB.
Lanseringen av Bld planeras, enligt bolaget, att äga rum i slutet av 2022. I dagläget fokuserar företaget på att utforma plattformen, samt skapa ett varumärkesnarrativ och en brand book.
Vårt mål är att återinföra det som sociala medier en gång handlade om, människor som delar intressanta och roliga upplevelser från sina liv med varandra för gemenskapens skull. Vi vill bidra till mindre broadcasting och doomscrolling, och mer interaktion mellan människor, säger Veronica Wittenström Runge, Head of Strategy & Business Development på Bld.