De ska växa cannabisbranschen i Sverige: ”Lite kontroversiell”

Säljer flera flaskor varje dag.

Josefin Landgård, medgrundare av vårdappen Kry, har tillsammans med entreprenören Stina Lönnkvist tagit sig an ett helt nytt projekt. Duon har nyligen lanserat ett e-handelsföretag Mantle där de säljer en egentillverkad CBD-olja på den svenska marknaden.

Både jag och Josefin har en affärsbakgrund kombinerat med ett stort hälsointresse. 2014 startade jag ett dryckesvarumärke, sedan dess har jag parallellt med karriären varit yogalärare och sett att efterfrågan på lugnare former av yoga och meditation har ökat. Så när jag upptäckte CBD kände jag direkt att jag ville ta vid där jag slutat, berättar Stina Lönnkvist för Ehandel.

Annons

Samtidigt hade Josefin blivit introducerad till CBD i USA, efter en intensiv tid som grundare av Kry. Vi kände att det inte fanns någon produkt med den kvaliteten vi eftersökte i Sverige, och inget varumärke som tilltalade oss. Så vi bestämde oss för att skapa den produkt som vi själva ville ha.

CBD står för cannabidiol och utvinns ur hampaplantor. Hittills har efterfrågan varit över förväntan. Mantle säljer flera flaskor varje dag sedan start.

Det viktigaste för oss är såklart att konsumenterna uppmärksammar och uppskattar Mantle, vilket vi fått positiv respons på. Vi förväntade oss en viss skepsis eftersom CBD är en ny produktkategori, och historiskt lite kontroversiell. Men konsumenterna har nästan uteslutande varit nyfikna och intresserade, säger Stina.

Men efterfrågan har även varit stor från återförsäljare som bland annat caféer, barer och studios, menar duon.

Samtidigt har responsen från influencers och deras följare också varit stor. En välkänd profil sa att hon aldrig har fått så mycket svar på en Instagram story som när hon postade om Mantles CBD.

Just nu fokuserar företaget på att etablera sitt varumärke i Sverige, men Josefin och Stina är inte rädda för att tänka större än så.

Vårt huvudfokus är att sätta premium-CBD på kartan i Sverige. Eftersom att det är ny marknad som många är intresserade av vill jag inte gå in för mycket på vår strategi, men vi kommer att satsa mycket på community, content och att bygga intresse underifrån, säger Stina.

Vi har optimerat verksamheten för internationell försäljning och har redan ordrar från en handfull olika länder, däribland Tyskland, Norge och Estland. Vi kommer primärt att fortsätta fokusera på försäljning direkt till konsument, men även samarbeten med strategiska återförsäljare och partnerskap i olika länder är på agendan.

Annons

Vad har ni för utmaningar?

I USA är CBD en stor etablerad kategori och de flesta vet vad det är. Här finns det fortfarande många frågor och missuppfattningar kring CBD, och vi ser det som vår roll att hjälpa till med att bygga kategorin parallellt med vårt eget varumärke. Som med alla nya branscher innebär det både en utmaning och en stor möjlighet!

Annons