Inför Emeet De små detaljerna som saboterar din SEO

Ibland kan hela den organiska försäljningen falla på grund av till synes minimala detaljer som kullkastar hela din SEO. För vissa kraschar positionerna totalt vid en migrering, för andra kanske det är något litet som håller tillbaka ökningen.

Ofta när man pratar om SEO är det innehåll och auktoritet som tar plats idag där det förr var mer teknik. Tiden man kunde ta förstaplatser enbart med tekniska trick är över men det betyder inte att man får missa tekniken.

- Ibland är det smågrejer, säger Magnus Bråth, grundare på digitala marknadsbyrån Brath. Små ynkliga detaljer som stoppar dig från att flyga i sökresultaten. Det är sådana vi ska leta efter på Emeet.

Antalet möjliga detaljer som hindrar dig från att synas så bra som du förtjänar är många och det kan kännas omöjligt att överblicka. Brath har delat med sig av tre relativt vanliga problem och deras lösningar.

- Om du inte har möjlighet att komma på Emeet, säger Bråth, kan de här tre aspekterna vara värt att titta på. De kan ställa till stora bekymmer och brukar vara ganska lätta att åtgärda.

Flera sidor slåss om samma plats

Ett vanligt problem för många e-handlare är att flera produkter passar bra i samma sökresultat. Den som söker efter ullvante kanske hittar tjugo olika vantar på din sajt som matchar frågan. När Google inte vet vilken sida som ska visas kan det ibland innebära att ingen av dem får chansen att synas.

Lösningen

Här gäller det att vara tydlig med de interna länkarna på sajten och att ha bestämt sig redan från början. Om du har tjugo olika ullvantar på sajten kan det vara så att det ska få vara en kategori. I kombination med bra smulrad (bread crumbs) eller interna länkar med texten ullvantar till kategorien så går det att göra tydligare. Om det ändå inte hjälper kan det vara så att man ska se över titlar och rubriker på produkterna, och aktivt optimera dem för andra sökord.

Förtroendesignalerna motarbetar dig

En av de större nyheterna de senaste åren är att Google gett förtroendesignaler mycket mer utrymme att påverka din position. Förtroendesignaler är lite allt möjligt som påverkar hur en besökare “borde” uppleva din sajt. Det kan handla om att visa att det är ett riktigt företag som står bakom eller visa vem man är. Google kan få för sig att du inte är tillräckligt pålitlig och då kan du hållas tillbaka från de finaste positionerna.

Lösningen

Om problemet är förtroendesignaler kan lösningen var EAT, Expertise, Authoritativeness och Trustworthiness. Det har skrivits enorma mängder om dessa de senaste åren och en snabb Googling kan ge fördjupad kunskap. Det finns några enkla grejer som alltid är positiva för din ranking däremot. Se till att ha ordentligt med information om dig och ditt företag på sajten. Visa organisationsnummer, telefonnummer och adress på alla sidor på sajten. Se till att visa personerna bakom företaget, kanske genom att presentera er på en om oss-sida och var tydlig med vem som är författare till varje blogginlägg. Om du befinner dig i en bransch som Google tittar extra på, kanske främst hälsa, så kan det till och med vara så att du vill ha en tydlig avsändare på produkterna.

Innehåll som tolkas som kloner

Ofta finns produkter som är så pass lika att det i Googles ögon knappt är någon skillnad. Om du säljer bananer i butiken kommer du naturligtvis vilja ha både gröna, gula och bruna bananer och det är inte säkert att de alla förtjänar en egenskriven text. För sökmotorn kan det innebära att den helt enkelt inte förstår skillnaden mellan dessa och inte låter dig ranka så bra som du borde.

Lösningen

Det finns flera lösningar på problemet och de beror på vad du vill uppnå. Ett sätt är att slå ihop produkter som är väldigt nära varandra, att ha en sida för alla tre färgerna på bananerna gör att du slipper problemet men då kommer du få problem att ranka på de olika färgerna. För sökningen banan kommer du prestera bättre men för grön banan kommer du inte längre vara lika relevant.

En annan version är att använda så kallade canonical-taggar. Här berättar du helt enkelt för sökmotorn vilken sida som är originalet och ofta väljer Google att lyssna på detta. Det ger också effekten att det är svårt att synas på alla möjliga sökord för sidorna men stärker dig på det viktigaste.

Möt Magnus på Emeet

På Emeet håller Magnus, tillsammans med Aaron Axelsson, Head of SEO på Brath, sessionen SEO-kliniken. Där kommer det finnas möjlighet att titta på din egen butik för att hitta de detaljer som hindrar just din sajt från att klättra.

Läs mer om Brath och deras arbete här.