ANNONS

De stängde sin e-handel – ersatte den med katalog

Foto: @outlinebrooklyn
"Utmattade av att handla online".

En multibrand-butik i Brooklyn, New York, väljer att gå mot strömmen. I våras stängde man ner sin e-handel helt och ersatte den med en tryckt katalog. Nu kan kunder istället beställa via telefon, e-post och sociala medier, en strategi som visat sig framgångsrik. Det rapporterar The New York Times.

ANNONS

Butiken Outline, som säljer en blandning av exklusiva och nischade varumärken, har valt att avveckla sin traditionella e-handel. Ägarna Margaret Austin och Hannah Rieke uppger att de var trötta på online-shopping och saknade den personliga köpupplevelsen.

Vi startade butiken för att vi var så utmattade av att handla online, säger Margaret Austin till The New York Times.

Istället för en webbshop skickar butiken nu ut en fysisk katalog. Kunder som vill handla får kontakta butiken via telefon, e-post, sms eller direktmeddelande på Instagram. Syftet är att utöka den personliga relationen man har med kunder i den fysiska butiken till att även omfatta de som inte kan besöka den personligen.

Enligt ägarna var e-handeln lönsam, men den kändes anonym. Den nya metoden möjliggör en direkt dialog med kunden.

Vi kan ringa upp eller skriva och säga "den här har en ganska stor passform" eller berätta hur vi gillar att styla den, och det känns som en ny konversationsstartare, förklarar Austin.

Företaget har inga planer på att återgå till traditionell e-handel.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se