ANNONS

De stänger helt under Black Friday: "Bäst att inte göra något alls"

Fredrik Ohlsson, vd på Haglöfs

Lämnar höjda priser och second hand-kampanjer bakom sig.

ANNONS

Utomhusvarumärket Haglöfs har i flera år tagit ställning mot Black Friday. Under 2019 stängde man e-handeln och dubblade priserna i butik. Förra året valde man att stänga alla butiker utom en, som förvandlades till en second hand-butik.

I år väljer man dock att bomma igen helt och hållet under Black Friday, som ett ställningstagande. De skriver att de är färdiga med den mest aggressiva, försäljningsfokuserade dagen på hela året. Men varför väljer man att byta strategi återigen och inte höja priserna, som blivit populärt på annat håll?

Haglöfs har under många år tagit ställning mot de miljömässiga och sociala riskerna med överdriven konsumtion. På Black Friday, årets mest ökända shoppingdag, har vi agerat genom ge all vinst till välgörenhetsorganisationer eller främja begagnade i stället för nyproducerade produkter och även som sagt genom att höja våra priser, säger Fredrik Ohlsson, vd på Haglöfs, till Ehandel.

Han menar att all uppmärksamhet dagen får, även med kampanjer som vänder på konceptet, bara bidrar till ytterligare uppmärksamhet till rea-bonanzan.

Syftet har alltid varit att uppmärksamma problemet med systematiska och storskaliga rabatter för att öka försäljningen. När vi diskuterade hur vi skulle ta oss an Black Friday i år kom vi dock också fram till att ett av problemen med denna dag är all den hype den får. Att det bästa sättet att motverka det kanske vore att inte göra någonting alls. Så i år undviker vi att ge någon uppmärksamhet åt Black Friday, och kommer därför bara stänga ner där vi har möjlighet.

"Går inte så fort"

Haglöfs som varumärke är dock lätt att hitta hos en rad återförsäljare. Och vid en snabb överblick konstateras att flera av deras produkter reas ut på annat håll. Något de själva inte är helt nöjda med.

Även om vi skulle föredra att återförsäljarna undviker kraftiga prissänkningar på våra produkter så kan vi inte kontrollera deras prissättning då det strider mot konkurrenslagen.

Hur stor skillnad gör ett ett sånt här ställningstagande i praktiken när folk ändå kan köpa Haglöfs-produkter på rea?

Vi har ju konsekvent tagit avstånd från Black Friday sen 2016 och vi tror att vårt ställningstagande bidrar till att uppmärksamma den miljömässiga och sociala problematiken med systematisk rabattering - och driver på en förändring. Förändring tar ofta tid och det går kanske inte så fort som vi skulle önska men med fler och fler varumärken som antar samma hållning gentemot dagar som Black Friday så kommer det att gå fortare, säger Fredrik Ohlsson.

Nils Lund
nils@ehandel.se