De tar bort censuren: ”Vi bekämpar aktivt fejkomdömen”

"En kamp mot missbruk".

Nu blir omdömesplattformen Trustpilot ännu mer transparent. Tidigare har omdömen, som anmälts av företag, blivit tillfälligt dolda på sajten under tiden som Trustpilot utrett fallen. Men nu har en ny policy införts som innebär att alla de anmälda kommentarerna kommer att vara synliga medan de utreds.

Detta gör man för att minska risken att företag själva försöker censurera kundomdömen som den egna sajten som de inte är nöjda med.

Annons

Kundomdömen fyller en viktig funktion för många människor och som kundomdömesplattform har vi ett ansvar att vara en förtroendeingivande informationskälla. Trustpilot bygger på människors rätt att fritt dela med sig av sina upplevelser och vi kommer inte att tillåta att omdömen tillfälligt censureras, säger Peter Mühlmann, grundare och vd på Trustpilot, i ett pressmeddelande.

Vi bekämpar aktivt fejkomdömen och censur för att hjälpa konsumenter att fatta välgrundade beslut, samt stötta företag att fortsätta växa. Jakten på konsumentförtroende och kampen mot missbruk av vår plattform pågår ständigt.

Som företagsprofil på Trustpilot kan man se hur många omdömen företag har anmält för granskning. Tre exempel är e-handelsbolagen Boozt, CDON och Jollyroom.

Boozt har rapporterat 27 omdömen varav 40 procent av dessa, alltså runt 10 stycken, var av ogiltiga skäl. CDON har rapporterat 20 av sina omdömen varav 12 procent, cirka tre omdömen, av ogiltiga skäl. Jollyroom har endast rapporterat ett omdöme, av giltiga skäl som resulterade i att det togs bort.

Mindre än 2 procent av alla recensioner på Trustpilot rapporteras av företag. Det handlar dock inte bara om volymen. Det handlar om behovet av att skydda konsumenternas röster och vi är fast beslutna att se till att konsumenter kan fortsätta att göra välgrundade val och att vi kan hjälpa bra företag att växa, säger Peter Mühlmann till Ehandel.

Det är därför vi har gjort rapporteringsbeteendet för varje företag öppet för alla att se. Som branschledare kan alla hitta information om hur ofta alla företag rapporterar de recensioner de har fått på Trustpilot.

Hur ser Trustpilot på att företag drabbas av att oseriösa omdömen nu får ligga kvar? Det kan ju skada bolag som inte har gjort något fel. 

Alla anmälda recensioner kommer att förbli synliga under utredningen, men med undantag för recensioner som innehåller potentiellt skadligt eller olagligt innehåll. På så sätt är företaget skyddat i dessa fall. En granskning inleds inom 48 timmar efter att en anmälan gjorts, men i snitt fixar vi det inom 24 timmar.  Men den här policyändringen kommer i slutändan att gynna företag på lång sikt, eftersom fler konsumenter ser på Trustpilot som en av de mest pålitliga granskningsplattformarna, säger Peter och tillägger:

Precis som att rapportera en recension kan alla företag, utan kostnad, också svara på en recension och dela sin sida av historien om någon hade en negativ upplevelse.

Annons

Den nya policyn kom till efter Black Friday när Trustpilot såg en stigande närvaro på sajten och förstod att ökad transparens är allt viktigare för konsumenterna.

Under årets Black Friday ökade antalet konsumenter, som besökte ett företags profilsida på Trustpilot, med över 100 procent. Från 1 miljon under 2019, till 2,3 miljoner 2020.

Annons