De tar panten online – ”kund köpte halva webbshoppen”

Kvartetten skippar kontoret och går all-in på vintage.

Pantit, en marknadsplats för smycken och ädelmetaller, eller "världens första pantbank online" - som företaget själva beskriver sajten - har nu kommit igång.

Företaget startades i somras, men det tog ett tag innan alla pusselbitar föll på plats. Nu har Pantit varit igång sedan januari och erbjuder kunderna möjligheten att köpa, sälja eller belåna värdeföremål, samtidigt som man garanterar varornas äkthet.

Annons

Vi kontrollerar äktheten på samtliga produkter som kommer in till pantbanken, annars skulle vi vara illa ute ganska fort, säger vd:n Pierre Wahlgren till Ehandel.

Många saker kan vi verifiera själva baserat på erfarenheter från tidigare arbete inom pantbank, vissa saker använder vi speciella verktyg för och ibland tar vi in hjälp.

Alla produkter kommer därför med ett äkthetsintyg, där föremålet är beskrivet i detalj och ett uppskattat värde är angett.

Äkthetsintyget berättar att vi har haft föremålet inne hos oss, vilken ädelmetall den består av samt grundläggande information såsom mått och vikt. Värderingsintygen kan användas vid till exempel försäkring, arvskifte, bodelning eller när föremålet ska ges bort i gåva, fortsätter Pierre.

Hur kommer det sig att Pantit kom till? 

Vi är fyra personer som alla har arbetat med digitalisering av traditionella produkter såsom banktjänster, parkeringsavgifter och kösystem för butiker. Vi hittade en lucka på marknaden och såg en möjlighet att digitalisera även pantbanken. Vi vill skapa mer transparens och ge värde till branschens kunder, säger Pierre och tillägger:

Vintage-smycken har en charm och en själ som är svår att sätta fingret på, men kan vara lite vanskligt att köpa direkt av en annan privatperson. Även säljare av smycken uppskattar att vi inte smälter ner dessa utan låter dom leva vidare till nästa generation.

Pantits koncept kräver en hel del jobb, och i dagsläget jobbar alla fyra grundare med företaget på heltid.

Annons

Just nu hinner vi med verksamheten bra, men inom kort kommer extra händer att vara till stor hjälp.

Under de månader som företaget har funnits har flera auktioner och köp genomförts via Pantit, och i skrivande stund finns det ett hundratal produkter aktiva på sajten.

För en vecka sedan hade vi dubbelt så många produkter, säger Pierre.

Det finns en "naturlig eftersläpning" på Pantit, eftersom vi auktionerar ut varor som våra kunder valt att sälja med oss efter lånets löptid. Nyligen hade vi en kund, som för några veckor sedan handlade ett par örhängen i guld, som kom tillbaka och köpte halva webbshoppen! Som tur är fyller vi på med nya föremål varje vecka.

Vad har den dyraste auktionen gått på hittills?

Än så länge har det dyraste föremålet varit ett Bismarck-armband i 18K, som såldes för 6500 kronor. Men vi har som sagt haft kunder som fyndat många varor vid samma tillfälle och kommit upp i betydligt högre belopp.

Rent praktiskt så går det till som så att privatpersoner eller företag som vill sälja via marknadsplatsen skickar in sina föremål till Pantit, som i sin tur kontrollerar äktheten och därefter lägger upp annonserna på sajten. Pantit har även hunnit utveckla en app, för dem som hellre skulle vilja fynda eller följa sin auktion via en sådan.

Hur tycker ni att det har gått hittills?

Över förväntan, helt klart. Med begränsad marknadsföring har vi lyckats sälja betydligt fler föremål än vi trodde och eftersom hela överskottet från auktionen går tillbaka till våra kunder är detta något vi är väldigt stolta och glada över.

Något som företaget lyfter i samtalet är det faktum att Pantit inte har ett kontor.

Är det på grund av pandemin?

Nej, inte alls. Pandemin blev ett faktum samtidigt som vår pantbankslicens blev klar och hade ingenting med planeringen av verksamheten att göra, säger Pierre.

Vi tror att vi kan skapa ett större kundvärde genom att minimera kostnader och rikta auktionen till hela Sverige istället för att ha mindre, lokala auktioner vilket vi sett historiskt. Istället för att ha kontor använder vi Postnord för att skicka pant till och från låntagare i hela landet.

Framåt är det fokus på att växa varumärkeskännedomen, samtidigt som de vill "göra det lilla extra" för alla sina kunder.

Just nu handlar allt om att fortsätta jobba hårt och våga ge våra kunder det dyraste som finns, nämligen tid. Eftersom vi är fyra medgrundare som alla brinner för Pantit, har vi möjligheten att göra det lilla extra för våra kunder.

Det kan till exempel vara att hjälpa en äldre dam via telefon en lördagkväll, “paxa” en sak i webbshopen till någon som ringer in eller skriva ett personligt tackkort i samband med en försäljning. Att kunna ge våra kunder vår tid är en lyx för oss och något som gör det extra roligt att "gå" till jobbet!

Men när vi ber Pierre att ge oss ett konkret mål för 2021 säger han:

Pantbankskunderna är motorn i vår affär, så vårt främsta jobb att nå dessa och se till att deras upplevelse överträffar deras förväntningar. Och eftersom hela Sverige är vår marknad är ett av våra mål just det - att nå hela Sverige.

Vi har skickat pantpåsar, som kunderna använder för att skicka värdeföremål till oss, till 319 av Sveriges 1,911 postorter - vilket motsvarar cirka 17 procent. I år har vi som mål att nå 1000 av dessa! avslutar han.

Annons