De tog fönstervägen in i e-handeln – nu hakar ägaren på: ”En slump”

Slumpen blev till ett varumärke och fullskalig onlinesatsning.

En e-handel kan bli till på så många olika sätt. Det kan börja med drömmen om ett eget mode varumärke, det kan börja i ett garage eller för att täppa igen ett hål på marknaden.

Men den kan också uppstå av, ja, en tillfällighet - att ett fönster öppnas. Precis som det gjorde för Varbergs Trä, när de vädrade ut ett konkursbo och sjösatte varumärket Villafönster.

Annons

Villafönster kom till av en slump. Varbergs Trä, som är en lokal bygghandel, köpte upp ett större parti med fönster från ett konkursbo för många år sedan. Vid den här tiden så fanns det ingen som sålde fönster via nätet. Man lade upp alla fönster på en mycket enkel hemsida och sedan hänvisade man till hemsidan med annonser i lokaltidningar runt om i Syd- och Västsverige - det gick minst sagt bra. Tanken föddes att göra det hela på riktigt och 2008 bildades det egna varumärket Villafönster, berättar Tor Frisk, marknadschef på Villafönster.se, för Ehandel.

Stora och otympliga produkter, som också är känsliga vid frakt, är förstås inte det man traditionellt förknippar med en e-handel. Men det stoppade inte Villafönster från att ge sig i kast med onlinemarknaden. Det kan man vara glada för i dag.

Hur lyckades ni lösa logistiken?

Det är en av de svåra bitarna, det kan bli dyrt att slarva med den biten. För varje order, oavsett antal fönster, så bygger vi en eller flera pallar manuellt. Sen plastas det hårt. Detta hade med all säkerhet gått att effektivisera med x antal standardpallar, men då är risken att tappa kvalitet. Så vi fortsätter anpassa varje pall utefter ordern.

Men de har inte bara lyckats med konststycket att sälja och frakta fönster online. De har också gjort det framgångsrikt. Under 2022 ökade ägaren Varbergs Trä försäljningen från 267 till drygt 300 miljoner kronor och gjorde ett resultat, efter finansiella poster, på 17,9 miljoner. Något som Villafönster i allra högsta grad var med och bidrog till.

"Elpriserna skrämde slag på folk"

En av anledningarna till bolagets framgångar den senaste tiden har varit det faktum att det blivit hett att energieffektivisera hemma, efter elsmockor och prisökningar i nästan alla led. Dessutom har man specialiserat sig på snabba leveranser på mellan en och tre dagar för lagerförda produkter, vilket säkerligen lockat en del till köp.

Det har absolut bidragit till en positiv försäljning. Fönster och dörrar kan stå för 35 procent av energiförlusterna i en villa. Vintern 2022 och elpriserna skrämde slag på folk, alla jagade ved och braskaminer, de flesta trodde nog att det var för sent att byta fönster. Många tänkte rätt. Fönster är en tillverkningsvara och har en normal leveranstid på åtta veckor. Om gemene man hade vetat att vi lagerför 8 000 enheter i 500 olika varianter, så hade många fler kunnat spara på energin redan då.

Hur mycket tillväxt finns det kvar att hämta i er kategori?

Annons

Det finns enormt mycket. Det som bromsar just nu är att folk håller i pengarna och inte vågar prioritera en energirenovering, som i slutändan kan spara pengar.

Det har alltså, som för så många andra i e-handelsbranschen, inte varit ett helt friktionsfritt år i år. När man tittar ut genom fönstret ser man nämligen allt från ökande kostnader och så en svag krona på det som driver upp priserna ytterligare, för nästan alla aktörer. Inte heller här har man varit förskonade från det något brutala landskapet som ska navigeras i dessa tider.

Vi har absolut påverkats. Byggbranschen är runt 20 procent ner. Vi taktar på lite bättre än så, tack och lov, men visst känns det. Vi har fabriker både i Sverige och på andra sidan Östersjön, så euron är alltid en spännande faktor.

Vad väntar härnäst för bolaget och vad är den långsiktiga målsättningen?

För Villafönsters del så är målsättningen öka varumärkeskännedomen till 20 procent i steg ett. Det hade inte bara gynnat oss utan även många villaägare i Sverige, det ska inte behöva ta åtta veckor att vänta på ett fönster. Vi håller samtidigt på med ett projekt att göra fönstren än mer energieffektiva, även om vi redan är långt fram.

"Utmaningar är kul"

Dessutom har Villafönster inspirerat ägaren att försöka göra samma resa online och de är just nu i full färd med att rulla ut e-handelssatsningen.

Den andra delen i är att vi har låtit Varbergs Trä härma Villafönster. Den lokala bygghandeln har fått en copy-paste på e-handelslösningen vi har kört sedan 2019 och börjar så smått att leverera rikstäckande. Här har vi ännu större utmaning angående logistiken, så det tunga materialet erbjuds i steg ett endast i närområdet. Men utmaningar är kul, avslutar Tor Frisk.

Annons