De tre vanligaste misstagen av e-handlare inför Black Friday

Black Friday är vanligtvis den mest hektiska tiden för e-handelsföretag. I en ny marknadsundersökning av Giosg så planerar hela 78 % av de svenskar som deltog att shoppa denna Black Friday. Är din e-handelsbutik redo för det?

Vi pratade med e-handlare om de största misstagen de har gjort inför Black Friday. Lär dig av andras misstag och gör denna Black Friday till den mest framgångsrika för din e-handelsverksamhet.

  1. Att inte vara tillräckligt förberedd
    Det största misstaget du kan göra denna Black Friday är att inte förbereda dig tillräckligt. De flesta e-handlare som vi har pratat med påbörjar arbetet kring högsäsongsförsäljning i september senast.

“Under en marknadskonferens för ett par år sedan noterade man att omkring 90 % av e-handelsföretagen börjar planera för Black Friday i augusti, och sedan dess har jag alltid satsat hårt på att försöka förbereda vårt team att komma igång med förberedelser, och att få saker gjorda i ett tidigt stadie”, säger John Frigo, e-handelschef på https://www.bestpricenutrition.com/.

För att vara väl förberedd inför Black Friday, se till att du har tillräckligt med de produkter som du planerar att marknadsföra i ditt lager. Du bör också kontrollera att er logistikleverantör kan hantera den extra frakten som kommer att pågå under högsäsongen. Kom också ihåg att anställa tillräckligt med personal för att hjälpa kunder och besökare via din e-handelsbutik.

"Det är vår mest hektiska tid på året och vi behöver alla ombord för att säkerställa att allt går smidigt", säger Granger McCollough, VD för Elite Patio Direct.

Glöm inte heller att kunder och besökare förväntar sig samma fantastiska kundservice under Black Friday som de gör vid alla andra högtider. Stäng inte av någon av dina vanliga kommunikationskanaler inför Black Friday. Om du till exempel använder livechatt i din e-handelsbutik så bör du ha den tillgänglig även under Black Friday. Att stänga av chatten kommer att leda till att dina kunder och besökare blir frustrerade då de inte kommer i kontakt med er. Dessutom är livechatt ett utmärkt verktyg för merförsäljning av produkter. En analys från en av våra stora retailkunder visar att konsumenter är 46 % mer benägna att göra ett köp när chatten är tillgänglig.

2. Att inte “stress-testa” din hemsida

Misstag nummer två som många e-handlare gör är att man inte testar sin hemsida ordentligt för tider då man upplever extra trafik, det vill säga en hel del stressrelaterade situationer. Din e-handelsplats måste fungera felfritt under Black Friday. Alla mindre problem kan avskräcka kunder och få dem att överge sina kundkorgar för gott. Se därför till att göra tester i god förväg och rusta upp inför en hektisk period trafikmässigt. 

"Det bästa tipset jag kan ge andra e-handlare är att säkerställa en sömlös upplevelse när kunder besöker din webbplats. Var förberedd med det bästa innan högsäsongen, eftersom en större översyn inte kommer att vara möjlig vid högtrafik, säger C.T. Price, VD för Life Grows Green, säger.

McCollough från Elite Patio Direct håller med: "Ignorera inte några detaljer och se till att du planerar för varje eventualitet oavsett hur avlägset eller osannolikt det kan verka. Därför att (lita på mig, jag vet vad jag pratar om), allt kan och kommer att hända på Black Friday."

Kom också ihåg att kommunicera tydligt med dina kunder på din webbplats. Var transparent om dina fraktkostnader och leveranstider redan från början, för att undvika frustrerande överraskningar för kunden i slutet av köpresan. Med giosg kan du skapa specifikt inriktade och visuellt tilltalande banners och popup-fönster för att kommunicera leveranstider, avgifter och kampanjer på din webbplats.

  1. Att inte sticka ut

Många e-handelsbutiker kör snarlika kampanjer varje år. Detta är ett stort misstag. Många e-handelssajter kommer att ha erbjudanden på Black Friday, och det är därför det perfekta tillfället att sticka ut från massan.

Här är några tips på hur du kan sticka ut på Black Friday:

  1. Använd Shoppable videos för att få mer uppmärksamhet till dina kampanjer på hemsidan. Shoppable videos är interaktiva videor som uppmuntrar webbplatsbesökare att köpa produkter direkt från videon, genom att klicka på en bild av produkten som syns. Shoppable videos håller inte bara din besökare engagerad, utan gör också köpprocessen bättre.
  2. Anordna ett live shoppingevent med Black Friday-erbjudanden som endast är tillgängliga för dem som tittar på streamen. Live shopping är en interaktiv upplevelse som ger fördelar som går långt utöver att bara surfa efter produkter online. Ett framgångsrikt live shoppingevent kommer att öka din försäljning och bli minnesvärt för dina kunder. Giosg erbjuder verktyg för live shopping som varken kräver omfattande eller tidskrävande installationer eller produktionsteam. Med giosg kommer du fortfarande att ha tid att sätta upp ett live shoppingevent inför denna Black Friday.
  3. Glöm inte UGC (User Generated Content) och Influencer marketing
    Konsumenter vill se riktiga människor använda dina produkter. Ju fler recensioner du får från riktiga människor, desto säkrare är det att konsumenten kommer att köpa produkten i fråga.

    Ett annat sätt att öka försäljningen under högsäsongen är att använda influencers i din marknadsföring. Rätt influencers kan också hjälpa dig att nå nya potentiella målgrupper.

    "Att samarbeta med influencers innan högsäsonger är en fantastisk strategi för att nå nya kunder och öka din försäljning för Black Friday säsongen. Det är dock viktigt att hitta rätt kategori av influencers för ditt varumärkes framgång”, säger Eric Jones, VD för Couture Candy.

Ta reda på hur du får ut det mesta av Black Friday med giosg.