Nu har de stora bokjättarna på nätet fått sällskap. Idag har Sesamy, som vill tillgängliggöra litteratur som idag göms bakom betalväggar, lanserats.
Vi ska öppna upp internet, betalväggar och prenumerationer, säger en av grundarna till SvD.
Bakom satsningen står grundarna av poddbolaget Acast, Måns Ulvestam och Karl Rosander. Duon har sålt sina aktier i bolaget de startade 2013 och som under 2020 omsatte nära 600 miljoner kronor, för att satsa på styckförsäljning av e- och ljudböcker.
Sesamy är en utmanare på den svenska bokmarknaden. Vår vision är att göra det enklare att köpa och konsumera digitala böcker styckvis, skriver uppstickaren i ett mejl som Boktugg har tagit del av.
Tillsammans med förlag och bokbransch vill vi driva på utvecklingen av bokförsäljning och konsumtion och hitta nya vägar att nå konsumenter. Sesamy betalar F-pris för förlagens böcker och kommer kontinuerligt utveckla verktyg som ökar marknaden för enstaka köp. Exempelvis genom att på ett enkelt sätt låta bokförlag, bokklubbar, författare et cetera marknadsföra böcker via sociala medier, men också genom marknadsföring i nya kanaler såsom iTunes.
Det har tagit två år att ta fram plattformen och sätta ihop idén till en helhet. Nu tror Måns och Karl att den svenska marknaden kommer att välkomna det nya konceptet med öppna armar.
Det finns för många zombie-prenumerationer som bara ligger och kostar pengar. Det är bara plattformarna som tjänar på det. I över tio år har folk tvingats anpassa sig till ett visst sätt för att få innehåll. Det är för att ingen har erbjudit dem ett vettigt alternativ, säger Karl Rosander till SvD.
Sesamys kunder behöver alltså inte bli prenumeranter för att kunna lyssna eller läsa böcker online, utan betalar ett engångspris för den titel som de är intresserade av.
LÄS ÄVEN: Danska jätten klampar in i Sverige: ”Vi har koll”
Duon lyfter att det nu kommer att bli enklare att marknadsföra e- och ljudböcker då de kommer att kunna spridas separat, och inte som ett paket i ett abonnemang, och kunden kommer att kunna köpa produkten direkt via bland annat annonser på sociala medier.
Måns och Karl uppger att de redan har säkrat avtal med alla stora förlag i Sverige, däribland Bonnier, Norstedts och Natur & Kultur.