De vägrade BF – släckte ner allt men öppnade en fysisk butik

"Större intresse än vad vi har räknat med".

Under årets Black Friday-rush valde friluftsvarumärket Haglöfs att släcka ner sin e-handel och låsa de fysiska butikerna i vanlig ordning. Men en sak gjorde man annorlunda i år.

LÄS ÄVEN: Black Friday: De stänger e-handeln och dubblar priserna i butikerna

Annons

En av företagets fysiska butiker förvandlades till en secondhandbutik och stod öppen under handelshögtiden. Satsningen är i själva verket ett projekt som kunderna fick ett smakprov på i fredags. Den officiella lanseringen av secondhandkonceptet Haglöfs Restored kommer att ske nästa höst.

Vi väntade oss inte så många besökare på grund av rådande situation, men antalet besökare var över förväntan. Vi hade en jämn ström av besökare under dagen och sålde som under en vanlig fredag ungefär, säger Victor Adler, marknadschef på Haglöfs, till Ehandel.

Varför gjorde man inte den här satsningen digital i en pandemi?

När Haglöfs Restored kommer att lanseras fullt ut under hösten 2021 så kommer det att vara i ett digitalt format. Men för den här pilotsatsningen ville vi dels få prata med våra konsumenter om secondhand-konceptet, men också ge dem chans att få klämma och känna på produkterna, därav den fysiska pilotbutiken i Stockholm.

Vi var dock noga med att följa restriktionerna, vilket vi alltid gör i dessa tider, och begränsade antal besökare som vistades i butiken samtidigt.

Men Haglöfs gjorde en digital tvist på secondhandkonceptet, berättar Victor Adler.

Vi kombinerade dock den här fysiska satsningen med en digital på Instagram, dels för känna av intresset hos konsumenterna gällande en nätbaserad-secondhandbutik, men även för att uppskatta intresset från marknader utanför Sverige.

Hur gick det?

Annons

Vi hade stort engagemang runt försäljningen av de få produkter vi erbjöd på Instagram och vi fick chansen att prata med våra konsumenter om det kommande konceptet Haglöfs Restored.

Det vi framför allt har lärt oss, eller snarare fått bekräftat, är att intresset för den här typen av koncept inom outdoorsegmentet är väldigt stort hos våra kunder. Intresset verkar även vara större än vad vi hittills räknat med utanför Norden. Insikterna från den här pilotsatsningen tar vi nu med oss in i arbetet med Haglöfs Restored inför lanseringen nästa år.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!