De vägrar Black Week – uppmanar till att sälja istället för att köpa

Satsar på Giving Week istället.

Den norska bokmarknadsplatsen Bookis, som säljer nya och begagnade böcker, expanderade till Sverige tidigare i år. Nu bojkottar e-handlaren Black Week för andra året i rad.

När allt kommer omkring är vi främst en plattform för delningsekonomi, vårt mål är att fler ska välja begagnat framför nytt. Det är därför ännu viktigare att fokusera på återanvändning den här veckan när det är planerat för konsumenterna att handla massor av nya varor, säger Lasse Brurok, grundare av Bookis, till vår norska systersajt Ehandel.

Annons
Annons

Jag tycker att fler vägrar Black Week i år än tidigare, men samtidigt finns det uppenbarligen många fler aktörer på marknaden i dag.

Företaget ska därför satsa på Giving Week istället, vilket Bookis fick bra respons på i fjol. Så i år ska Bookis ge bort barnböcker till barnavdelningen på universitetssjukhuset i hemstaden Tromsø.

Bookis vill uppmana konsumenterna till att sälja eller ge bort böcker som man har hemma, istället för att inhandla nya.

I år har vi skapat ett koncept. För varje begagnad bok som säljs på Bookis kommer vi att donera 5 norska kronor till universitetssjukhuset i Tromsø som ska bygga ett bibliotek på barnavdelningen. Dessutom kommer vi att ge bort en barnbok per tionde begagnad bok som handlas på Bookis .

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!