De vägrar REA: ”Skulle hellre lägga ner”

Resultatet växte med över 800 procent.

Möbelföretaget Sweef.se startades i november 2011 av klasskompisarna Jacob Notlöv och Ludvig Ungewitter.

I fjol ökade omsättningen med drygt 23 procent och landade på cirka 62 miljoner kronor. Samtidigt tog rörelseresultatet (EBIT) ännu större sats och ökade med mer än 800 procent. Det summerades till nära 2,1 miljoner kronor.

Annons

Under 2020 har tillväxten inte heller svikit företaget. I år siktar Sweef på att slå en omsättning om 100 miljoner kronor.

Vi har växt med över 50 procent i år och kommer att göra en vinst på nästan 10 procent av omsättningen, säger vd:n Ludvig Ungewitter till Breakit.

Det som gör att Sweef sticker ut från mängden är att man tagit en position på marknaden som ett av de företag som vägrar reor och fria frakter.

Vi har inte reor eller kampanjer, betalar aldrig influencers och har aldrig haft fri frakt och retur. Möbler är en långsiktig investering och inget man köper för en säsong eller för att något är inne just nu, säger Ludvig Ungewitter.

När det gäller influencers så vill vi inte att våra produkter ska marknadsföras av någon som inte på riktigt vill ha möbeln hemma. Vi skulle hellre lägga ner än att sälja på något annat sätt. Vi hade kanske växt snabbare om vi hade gjort annorlunda men jag tror att kunderna uppskattar det här i längden.

Nu förbereder sig Sweef för att ta klivet över den svenska gränsen och lansera i Norge.

Vi har haft jättestor efterfrågan därifrån men det är svårt att sälja till Norge eftersom de inte är med i EU. Nu startar vi ett norsk bolag och satsar på marknaden där! säger Ludvig Ungewitter.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!