De vill förändra branschen i grunden – uppmanar i stor kampanj

"En av de värsta slit och släng-produkterna inom textilbranschen".

Nadja Forsberg och Linn Frisinger ville förändra branschen i grunden och lanserade därför Swedish Stockings. Företaget som går all-in på hållbara strumpbyxor och som vunnit pris vid ELLE-galan, bland annat. Nu har de publicerat ett öppet brev till Calzedonia, Wolford, Oroblu, Falke och Vogue där man frågar vad de egentligen gör för att deras strumbyxor inte ska hamna i soporna.

Enligt företaget köps och kasseras över åtta miljarder strumpbyxor årligen och de flesta bärs bara en handfull gånger. I det öppna brevet till branschen erbjuder därför Swedish Stockings konkurrenterna att ringa Linn Frisinger för att diskutera hur de tillsammans kan förändra hela kedjan.

Annons

Partnerskap är det nya ledarskapet. Vi har omfattande kunskap och tydliga processer på plats när det gäller hållbar produktion, något vi gärna delar med oss av till andra varumärken. Det är bara genom att arbeta tillsammans som vi kan göra de systematiska förändringar klimatet behöver för att ändra den riktning världen går mot, säger Linn Frisinger, grundare och vd för Swedish Stockings, i ett uttalande.

Till hösten lanserar man konceptet It's Time, där man vill få strumpbyxproducenterna och återförsäljarna att tänka till. Men också alla de som har en påverkan, i någon form, på branschen.

Det är dags att leva, älska och drömma, men på ett djupare plan är det också dags att ifrågasätta, ändra och agera. Att ifrågasätta hela produktionskedjan, såväl som slutresultatet och livslängden för en produkt. Ifrågasätta hur lätt det är för varumärken att prata om hållbarhet. Men vad är egentligen sant och vad är ren greenwashing? Swedish Stockings anser att alla företag måste ta ansvar för att hjälpa konsumenterna att göra rätt hållbara val, säger Linn Frisinger.

"Vi kan städa upp"

Men går det verkligen att göra strumpbyxor, som har en kortare livslängd en byxor, hållbara? Framför allt i en tid där konsensus är att vi ska konsumera mindre.

I det är sammanhanget pratar vi om hållbarhet som att minska påverkan på klimatet. Strumpbyxor är en av de värsta slit-och-släng-produkterna inom textilbranschen, varför det är så viktigt att produktionen sker på så hållbart sätt som möjligt. Men också att vi tar tillvara på textilierna och inte bara slänger dem i soptunnan. Genom att låta strumpbyxorna leva vidare i nya produkter eller i annan form, vilket vi exempelvis gjorde när vi lanserade en kollektion av bord förra året kan vi göra stor skillnad för klimatet. Vi erbjuder exempelvis våra kunder rabatt när de skickar in gamla strumpbyxor till oss så att vi kan städa upp industrin och erbjuda ett mer hållbart allternativ, säger Linn Frisinger till Ehandel.

Bolaget meddelar också att detta är första steget i kampanjen. Nästa blir att utmana politikerna.

Annons