Search
Close this search box.
ANNONS

De vill minska paketluften med automation: "Känner ett ansvar"

Björn Kjellbris på Christer Nöjd AB
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

"Vill vara med och utveckla förpackningsprocessen".

ANNONS

Christer Nöjd AB, som erbjuder förpacknings- och emballagelösningar för företag, har givit sig in i kampen för att minska andelen luft i paket. Man har tagit fram en automationslösning som riktar sig mot att minska pakethöjden. Nu berättar man varför man valt att specialisera sig på just det området.

Vi är idag en av de ledande leverantörerna till e-handeln vad gäller transportemballage och maskiner. Vi känner ett ansvar att hjälpa till med nya lösningar som skapar en mindre miljöpåverkan och en bättre kundupplevelse för slutkunden, säger Björn Kjellbris, som ansvarar för automation och förpackningsutveckling hos Christer Nöjds kunder, till Ehandel.

Att minska luft i paket är ett hett ämne som diskuteras mycket i branschen i dag, men upplever ni att e-handeln gör tillräckligt i frågan rent praktiskt?

Vi upplever att både e-handlaren och slutkunden är mycket mer miljöinriktad och har ett tänk. Sen är det viktigt att veta att när vi pratar minskning av luft så pratar vi att minska fyllnadsmaterialet och inte stötdämpningen som skyddar känsliga produkter.

En av bolagets kunder är snabbväxaren Apotea, som just aspirerar på att bli mer hållbara och att skicka mindre luft i paketen från sitt logistikcenter i Morgongåva.

Vad är utmaningarna med att jobba med en så pass stor e-handlare som dessutom växer i snabb takt?

E-handlarna i allmänhet och Apotea i synnerhet har ett driv att ta sig framåt och det skapar frågeställningar där vi vill vara med och utveckla förpackningsprocessen. Just Apotea har vi varit med och hjälpt till med en förpackningslösning som skapar en bättre ekonomi och en möjlighet att öka utan att skapa för stora merkostnader. Och vi sköter även den löpande servicen av maskiner och leveranser av förpackningsmaterialet. Alla e-handlare kräver en bra service för att kunna ge sin service med snabba och säkra leveranser av sina produkter.

LÄS ÄVEN: Så ska Apotek Hjärtat eliminera luft i paketen: "Rätt väg att gå"

Men det är förstås inte bara de stora drakarna som vill vara med och bidra till en mer hållbar e-handel. Även de mindre, utan de stora ekonomiska musklerna, vill förstås kunna dra sitt strå till stacken.

Vad kan de mindre aktörerna som inte har råd att skaffa en större automationslösning, men ändå vill minska luft i paketen, göra?

Vi vill vara med e-handlarna från start för att hjälpa dom med deras uppstart med smarta förpackningar men även för att tänka storskaligt från början. Många har en mycket snabb utvecklingsfas och hinner inte alltid tänka förpackningslösningar. Vi försöker hjälpa dom med lösningar som är slimmade för att minska fraktkostnader, men även ha alternativ med det stötdämpande som passar deras produkter. Sen får man diskutera fram vilket stötdämpande som passar företagets profil i form av papper eller plast. Men som sagt så vill vi ta bort allt fyllnadsmaterial och bara ha det absolut mest nödvändiga som stötdämpande.

Dela artikeln: