ANNONS

De vill öka mångfalden inom influencer marketing – hela vägen till Dubai

Momo Schoeman och Rosa Dealzi, Wibe agency.
ANNONS

Nylanserade Wibe agency ska hjälpa svenska företag nå ut i Gulfländerna.

Det var den 1 mars som kändisstylisten Momo Schoeman och hans kollega Rosa Dealzi annonserade att de lanserat sin nya verksamhet, Wibe agency. I ett pressmeddelande som då skickades ut presenterade man verksamheten som “en unik plattform för influencer marketing”, med en "bas i Sverige och i samarbete med Gulfländerna". Influens kontaktade grundarna för att få veta mer om vad det samarbetet innebär.

Vill sätta en ny standard

Bakgrunden till byrån ska vara att duon såg ett behov av diversifiering inom influencerbranschen. Som profiler, med erfarenhet inom både PR och marknadsföring, såg de båda en lucka i marknaden, gällande inkludering av olika perspektiv och identiteter.

Många företag och organisationer tenderar att fastna i en homogen bild av sina målgrupper, vilket hindrar både representationen och effektiviteten av deras kampanjer och events. Med vår bakgrund inom PR och marknadsföring kände vi en stark drivkraft att förändra detta och skapa en plattform där alla kunde vara synliga och bli hörda, säger Momo Schoeman, vd och medgrundare av Wibe agency, till Influens.

Momo Schoeman förklarar att byrån vill skapa en ny standard inom branschen där varje individ, oavsett bakgrund eller identifiering, ska ges möjligheten att bli representerad på ett meningsfullt sätt. Och enligt grundaren och vd:n handlar det om mer än bara marknadsföring.

Genom vårt arbete strävar vi inte bara efter att öka diversifieringen inom marknadsföring och events, utan också att främja en kultur av inkludering och respekt. Vi är övertygade om att genom att lyfta alla kan vi skapa en mer dynamisk och engagerande värld, där varje röst har betydelse.

Influencers väsentliga för mångfald

Enligt Momo Schoeman är influencers en väsentlig komponent för att uppnå byråns vision om inkludering och mångfald inom marknadsföring.

Genom att samarbeta med influencers kan vi nå ut till en bredare och mer varierad publik. På så sätt kan vi säkerställa att våra kampanjer och events når människor från olika bakgrunder och samhällsskikt. Influencers har en unik förmåga att skapa autentiska och engagerande berättelser som resonerar med deras följare, säger han.

Han säger att byrån, genom att välja influencers som representerar olika identiteter och perspektiv, kan säkerställa att kommunikationen är “inkluderande och relevant för en mångfald av målgrupper”.

Dessutom kan influencers agera som förebilder och inspirationskällor för sina följare, vilket gör det möjligt för oss att sprida vårt budskap om inkludering och mångfald på ett ännu mer kraftfullt sätt.

Genom att kombinera byråns strategiska expertis med influencers förmåga att nå ut till olika målgrupper, tror Momo Schoeman att byrån inte bara kan skapa effektiva kampanjer. Det kan också bidra till att främja en mer inkluderande och respektfull kultur.

Starka band till Dubai

Samarbetet med Gulfländerna grundar sig bland annat i att Momo Schoeman har sina rötter i Kuwait. Han säger sig bära på en personlig passion för regionen, där han även har starka band till Dubai. 

Grundaren och vd:n har sedan tidigare redan flera samarbeten med olika aktörer i regionen. Något som ger byrån en fördel i att skapa djupgående relationer med lokala partners och influencers, menar han. Med sin personliga relation och sina lokala insikter hoppas han att byrån ska kunna bli en stark resurs, även för svenska företag som planerar att expandera till Gulfländerna.

Genom att dra nytta av våra lokala insikter och omfattande nätverk, öppnar vi dörrar för våra kunder att nå ut till en bredare publik och etablera sig på den pulserande marknaden i Gulfländerna.

Sofie Magnusson
sofie@influens.se