Search
Close this search box.
ANNONS

Delibutik lockar kunder med erbjudanden via mail

Delibutik lockar kunder med erbjudanden via mail
Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

E-handeln har mรฅnga fรถrdelar, รคven fรถr lokala restauranger. Nรฅgot den Chicago-baserade restaurangkedjan, NYC Bagel Deli insett. Fรถrutom att lรฅta kunderna bestรคlla och betala sin mat pรฅ nรคtet skickar man รคven ut mail med vรคldigt generรถsa erbjudanden.

ANNONS

Inspirerad av Groupon och deras dagliga erbjudanden bรถrjade restaurangkedjan, NYC Bagel Deli med en liknande taktik fรถr att locka kunder. Fรถrutom att dagligen anvรคnda sig av Groupon skickar man รคven ut egna erbjudanden via mail till sina kunder.

Fast de egna utskicken รคr mindre frekventa och innehรฅller betydligt mer generรถsa och exklusiva erbjudanden.

โ€“ I stรคllet fรถr att รถverรถsa dem med mail ser jag till gรถra det vรคrt mottagarens tid nรคr jag vรคl skickar ett. Och jag bryr mig inte om du skickar vidare mailet, jag vill ju att folk ska komma hit, sรคger restaurangens รคgare, Corey Kaplan.

Till exempel gav Kaplan sina โ€mail-kunderโ€ ett erbjudande dรคr de fick betala lika mycket fรถr en soppa som det var kallt under Chicagos kallaste vintermรฅnader. Sรฅ om det var 13 grader ute (Fahrenheit) betalade kunden 13 cent fรถr en soppa som i normala fall kostade 5 dollar.

โ€“ Andra erbjudanden kan till exempel vara, kรถp-en-pizza-fรฅ-en-gratis, eller halva priset om du handlar fรถr minst 10 dollar. Normalt utnyttjar mellan 1,5 till 2 procent av vรฅra 4 800 kunder pรฅ restaurangens e-postlista sina erbjudanden, Corey Kaplan.

Ett mรฅste att finnas pรฅ nรคtet

Fรถr tillfรคllet betalar Kaplan 30 dollar i mรฅnaden fรถr att skicka ut sina mailerbjudanden via en e-posttjรคnst, nรฅgot han anser vara en fรถrsumbar summa jรคmfรถrt med den avkastning han fรฅr. Och att anvรคnda sig av mail รคr inte det enda digitala alternativet som restaurangen tillรคmpar.

NYC Bagel Deli ger รคven sina kunder mรถjligheten att bestรคlla pรฅ nรคtet sรฅ att deras mat รคr betald och klar nรคr de hรคmtar upp den. Cirka 5 till 10 procent av restaurangernas bestรคllningar kommer frรฅn webben.

Fรถrutom det รคr man รคven aktiv pรฅ sociala medier som Facebook, Pinterest, Instagram, Twitter och alla andra sรคtt som kan hjรคlpa till att nรฅ potentiella kunder enligt Kaplan.

โ€“ Nรคr jag startade verksamhet 2000 var det ingen som anvรคnde e-post eller bestรคllde online. Dรคremot รคr det i dag ett mรฅste att finnas pรฅ nรคtet, รคven fรถr smรฅ lokala restauranger som denna fรถr att effektivt nรฅ kunderna. ร„ven grundlรคggande saker som att ha menyn pรฅ sajten eller en vรคgbeskrivning gรถr skillnad. Det รคr oerhรถrt tufft dรคr ute, det gรคller att ligga i framkant, sรคger Corey Kaplan.

Kรคlla: Internet Retailer

Dela artikeln: