“Den högsta e-handelstillväxten för en enskild månad hittills i år”

Nätmaten ökade med 165 procent.

Svensk Dagligvaruhandel meddelar idag utvecklingen för branschen under juli månad. Totalt sett ökade dagligvaruhandeln med 6,1 procent under månaden, men e-handeln visade förstås mycket högre tillväxtsiffror än så.

Dagligvaruhandelns e-handel växte med hela 165,3 procent i juli. Hemester är en förklaring, men även företagens utökade tjänster och kapacitet för e-handel kan förklara den starka tillväxten, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, i samband med månadsrapporten Dagligvaruindex .

Annons

Detta ska vara den högsta e-handelstillväxten för en enskild månad hittills i år. Organisationens siffror över hemleverans och click & collect (“upphämtning i butik”), kan dock vara ännu mer intressanta. Medan hemleveranserna ökade med 95,9 procent så växte click & collect med hela 309,3 procent.

Räknar man bara med de fysiska dagligvaruhandlarna så ökade deras försäljning med 3,7 procent under juli månad. Det var dock inte allt som pekade uppåt under förra månaden.

Samtidigt som stora delar av dagligvaruhandeln har gått bra har en del också påverkats negativt av att efterfrågan har varit mindre än vanligt på grund av coronapandemin. Gränshandeln, framför allt den mot Norge, är det tydligaste exemplet men även butiker i storstäder och köpcentrum har stött på utmaningar på grund av färre besökare, säger Karin Brynell.

Annons