Den nya kreditlagen: det här behöver du veta

Den 1 juli träder den nya lagen för presentation av betalningssätt vid marknadsföring av betaltjänster online i kraft. Tobias Lindh, chef för betalbolaget Adyen i Norden och Baltikum svarar på hur den nya kreditlagen påverkar e-handeln.

Vill man ha mer information om hur lagen påverkar e-handeln så kan man även anmäla sig till Adyens webinar 12 juni.

Varför har den här lagen uppkommit?

- Det som ligger till grund för detta är att mängden kreditskulder ökar.

Enligt lagförslaget utgörs hela 18 procent av hushållsskulder av obetalda krediter. Det här är något som lagen vill förändra.
För att göra detta fokuserar lagen på ordningsföljden betalsätt presenteras i. Kreditalternativ ska inte presenteras först eller förifyllas, om det är så att debetalternativ också används.

Hur påverkar det här e-handlare?

Som e-handlare behöver man se över sin Checkout och ändra den i linje med lagen. Tumregeln är att betalsätt som faktura och kreditkort inte får presenteras först.

- Adyens data visar att många är lojala mot sitt föredragna betalsätt och då väljer man det om det finns i checkouten.

En viktig del av lagen är att det bara är det första betalsättet som påverkas, efter det kan betalsätten visas i den ordningen man väljer, förklarar Tobias.

Vilka tips kan ni ge e-handlare?

- Skapa en tydlig förståelse för vilka betalsätt som räknas som debet och vilka som räknas som kredit. Debetkort, Swish och Trustly är populära debetalternativ i Sverige. Även presentkort bör räknas som debet. Om man erbjuder ett betalsätt som kan vara både debet och kredit, t.ex. en mobil plånbok, kan det vara ett skäl att inte sätta det överst.

Missa inte Adyens webinar om kreditlagen 12 juni.