Deras AR-teknik ska lösa e-handlarnas huvudvärk

3D-teknik ska minska antalet returer.

Fibbl. Ja, det är namnet på en ny AR-nischad startup som ska hjälpa e-handlare. Det rör sig om en AR-tjänst som ska göra det lättare för e-handlare att visa upp sina produkter, i form av 3D-modeller. Exempel på kunder är Nelly, Björn Borg, Boozt, Ideal of Sweden och Polarn o. Pyret.

Plagg, skor eller ett par solglasögon kan exempelvis studeras i 360 grader och detaljer zoomas in med hög upplösning, rapporterar Breakit.

Annons

Efterliknar en butiksupplevelse

Målet är att lösa e-handlarnas bekymmer med returer.

I en fysisk butik kan du klämma och känna på en produkt, där är det istället bara någon procent som returneras. Då kan man fråga sig varför det är så, och vårt svar är att det inte är för att du får samma upplevelse av produkten, säger Henrik Arlestig till sajten.

Han har grundat bolaget tillsammans med Johan Bertilsson, och de är barndomsvänner från en by utanför Härnösand. Första räkenskapsåret, 2021, landade omsättningen på 5,5 miljoner kronor. Rörelseförlusten uppgick samtidigt till -3,2 miljoner kronor. I dagsläget har man 25 anställda.

Under 2022 har vi lagt fokus på att knyta till oss ett antal nyckelkunder som ligger till grund för att kunna genomföra en ganska kraftigt planerad tillväxtspurt 2023. Omsättningen väntar vi med att göra publik tills bokslutet är färdigställt, säger Henrik Arlestig till Breakit.

Ska utbilda lagerpersonal

Sedan starten har man tagit in 30 miljoner kronor från affärsänglar som John Wattin, Peter Hamberg och Pontus Lindwall. Under året ska man lansera ett koncept vid namn "Fibbl Pop-up Studio".

Det innebär att vi monterar våra scanners och utbildar personal i våra nyckelkunders centrallager. På så sätt kommer vi effektivt kunna producera 3D-modeller av deras viktigaste produkter.

Annons